IPMA-NL nieuwsbriefDoor globalisering en digitalisering wordt ons werk steeds sneller, complexer en global. Het gevolg hiervan is dat je effectiever, sneller en efficiënter moet kunnen communiceren en samenwerken. Daarom heeft Global Business Academy 8 competenties gecreëerd om global team performance te vergroten. Van vitaal belang, nu we remote blijven werken en teamleden duizenden kilometers en culturen van elkaar verwijderd zijn. De vierde competentie die we behandelen in deze reeks is: Zelfmanagement.


 “Waarom is de baas niet de baas?”

Om zelfmanagement vanuit een internationaal perspectief te begrijpen, is het belangrijk om eerst je eigen werkcultuur te kennen. De Denen staan ​​bovenaan de lijst van de meest vlakke werkhiërarchie wereldwijd. De Nederlanders lopen niet ver achter. Als we de receptioniste in Nederland niet begroeten, zijn we arrogant. Chinezen vragen me regelmatig “waarom is de baas hier niet de baas?” Ze begrijpen het niet. Wat doet een baas hier? Wie is de baas? Zelfs de koning draagt ​​een simpele das terwijl de burgemeester die naast hem staat een burgemeestersketting draagt. “Wie is nou de koning?” fluistert de Indiase genodigde die vlakbij staat.

Vrijheid

Werknemers die in landen met een platte hiërarchie werken, zijn gewend aan onafhankelijkheid. Als een baas ons te weinig vrijheid geeft en niet genoeg naar onze input luistert, voelen we ons zelfs gedemotiveerd. De baas zegt: “Als je het niet begrijpt, vertel het me dan. Als je het niet weet, vertel het me dan. Als je het niet kunt, vertel het me dan. Als er problemen zijn, vertel het me dan. Als je ideeën hebt, vertel het me dan. Ik ben je dienende leider, vertel me wat je nodig hebt ”.

De vier componenten van zelfmanagement

Zodra je gaat werken met hiërarchische culturen, die gewend zijn dat de baas zegt wat ze moeten doen, dan heb je een uitdaging. Zeker met ons Hollandse karakter en dito verwachtingen. In je werk met internationale teams zien we vier componenten van zelfmanagement die de grootste groeimogelijkheden voor teamprestaties creëren:

  1. Aspiraties en krachten: wat zijn dit? Hoe versterken ze het team en de organisatie?
  2. Kennis: hoe zoek je ernaar? En hoe deel je het?
  3. Zelfstandig werken: hoe doe je dat? Hoe moedig je het aan bij je teamleden?
  4. Eigenaarschap en verantwoording: hoe geef en neem je het?

Passie en doel

De mooiste van de vier is de eerste, want dan zit je echt op passie, ambitie en kracht. En soms zelfs op Purpose, wat zo belangrijk is voor Millennials. Maar hoe vaak doe je dit met je teamleden? Kunnen ze dit beantwoorden? Kun jij het beantwoorden voor jezelf? Voor je teamleden? Begeleid je ze daarin? Dit is geen rocket science, maar soms is het goed om eraan te worden herinnerd en er bij stil te staan. Dit is ook niet iets cultureels: het raakt elke medewerker. Het enige verschil met je internationale teamleden is dat ze het minder snel met je zullen delen. Of heel snel, zoals een Oost-Europees teamlid tegen zijn baas zei nadat hij 3 weken in dienst was: “I want to have your job”. Dat mag bij ons wel een onsje minder.

Leuk idee, maar werkt het?

Met kennisdeling zeggen we al snel: “bel Jan maar, hij weet alles van xyz”. Maar sommige culturen zijn meer terughoudend. Die durven Jan helemaal niet te bellen. Je oplossing is goed bedacht, maar er is één ding mis: het is bedacht vanuit een Nederlands perspectief en houdt geen rekening met culturele verschillen. Jan zomaar bellen is als het beklimmen van de Mount Everest. Het delen van kennis en het stimuleren van teams om kennis te zoeken, moet stapsgewijs worden gecultiveerd.

Eigenaarschap, verantwoording, zelfstandig werken: als je gewend bent de opdrachten van je baas te volgen, zijn dit grote stappen. Als je eenmaal het referentiekader van de ander kent en weet waar je heen wilt, heb je een effectief ontwikkelingstraject. En zo helpen we bedrijven om grote stappen te zetten in een effectieve samenwerking.

Op vrijdag 4 juni geeft Ilse Kerling samen met Sebastiaan Laurijsse de bijeenkomst “Chaos: van onderdrukken naar omarmen. Hoe je van chaos jouw grootste kracht maakt!”. Voor enkele deelnemers is het mogelijk om deze bijeenkomst bij IPMA Nieuwegein bij te wonen. Lees verder en meld je aan.

Een bijdrage van

IPMA-NLIlse Kerling’s passie is reizen en cultuur. Op haar 23e vertrok ze naar Hong Kong met 1900 gulden en 5 girocheques. Haar doel: een baan vinden in Hong Kong en begrijpen waarom Azië zo snel groeit. 16 jaar later kwam ze terug naar Nederland. Het viel haar op dat Nederlanders heel doelgericht zijn: ze weten precies wat ze willen bereiken, maar lopen vaak voorbij aan de hoe. Wat is nou de snelste en effectiefste manier on je doel te bereiken? Cultuur speelt daar een grote, onderschatte, rol in. In deze wereld waar werk steeds sneller, complexer en internationaler wordt, is effectieve communicatie en samenwerking een must. Maar wat voor jou ownership, transparantie en proactiviteit betekent, is voor iedere cultuur anders. GBA is gespecialiseerd in 21st century Cultural Intelligence. Ons doel is het versnellen van jouw succes, in plaats van leren van vallen, opstaan en frustratie. Met onze praktische skills leer je hoe je de global team performance kunt maximaliseren. Klanten zijn o.a. NXP, T-Mobile, Heineken, Philips en Akzo Nobel.

Contact opnemen mag altijd. Dat kan via ymedaca.ssenisublabolg@gnilrek.bi of +31646190513.

IPMA-NL bijeenkomsten
IPMA NL nieuwsbrief

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Log in met je gegevens

Gegevens vergeten?