Veranderen 3.0 boekrecensieTitel boek: Veranderen 3.0
Auteurs: Wendy Nieuwland-Hill & Maaike Nooitgedagt


In een vorige baan (bij een klein IT-bedrijf) had ik een baas die regelmatig riep dat ons ambitieniveau omhoog moest. We hoorden zijn frustratie, maar we begrepen eigenlijk niet wat hij bedoelde: we werkten hard en financieel ging het goed met het bedrijf. Dus waar deed hij zo moeilijk over? En we gingen gewoon op dezelfde manier door.

In zo’n situatie had een methode als Veranderen 3.0 uitkomst geboden. Veranderen 3.0 gaat over het duurzaam veranderen van gedrag van mensen in een organisatie, misschien wel een van de moeilijkste zaken om te veranderen. Dat veranderen gebeurt van binnenuit. Er is dus geen manager of coach die zegt wat er moet gebeuren, maar alleen de richting wordt aangegeven en vervolgens wordt in een voortdurende dialoog met de mensen waar het om gaat, de verandering ingevuld. Hoe ziet het toekomstbeeld er concreet uit? Wat betekent dat voor jou? Wat kun je zelf anders doen om bij te dragen aan het toekomstbeeld?

Dat klinkt misschien wat soft, maar met het gegeven dat van de projecten met het doel cultuurverandering maar zo’n 20% slaagt, dan is het wel duidelijk dat de meer directieve methodes voor een dergelijke verandering niet werken. In een piepkleine voetnoot staat (en dit had voor mij best in grote letters op de achterflap gemogen): ‘wij geloven stellig dat mensen vooral niet veranderd willen worden, maar best op eigen initiatief willen veranderen’.

De basis van Veranderen 3.0 zijn werkelijkheidsconstructen.

Gedrag wordt, bewust of onbewust, gestuurd door hoe je naar ‘de werkelijkheid’ (bewust tussen aanhalingstekens) kijkt. Die manier van kijken wordt werkelijkheidsconstruct genoemd. Wil je gedrag van mensen in een organisatie veranderen, dan moet je met die werkelijkheidsconstructen aan de slag. Eerst door uitgebreid door te vragen om te ontdekken hoe ieders werkelijkheidsconstruct over een bepaald onderwerp eruit ziet. Dan kun je de werkelijkheidsconstructen met elkaar vergelijken, en daar de gewenste situatie (bijvoorbeeld betere onderlinge samenwerking tussen teams) bij plaatsen.

Hoe ziet dat eruit? Wanneer merk je dat teams beter samenwerken? Door deze gesprekken op de juiste manier met de medewerkers te voeren, kunnen hun werkelijkheidsconstructen stapje voor stapje veranderen in de gewenste richting. Dat gaat in vele iteraties waarin de kernboodschap (de gewenste uitkomst) steeds herhaald wordt en waarbij benoemd wordt wat goed gaat en besproken wordt waar nog verbeterkansen liggen.

Dat is geen gemakkelijk traject en dat is ook niet iets wat je even leert door dit boek te lezen. Het belang van het boek voor de gemiddelde projectmanager is vooral bewust zijn van hoe deze mechanismes werken. Ook op kleine schaal kun je ze dan al toepassen bij projecten. Bijvoorbeeld doorvragen als iemand iets met grote vanzelfsprekendheid iets zegt dat misschien toch iets minder vanzelfsprekend is. Bijvoorbeeld ‘In een professionele organisatie als de onze doen we zoiets niet’. Wat bedoelt de spreker met ‘professioneel’? Welk beeld heeft hij/zij daarbij?

Een eye-opener voor mijzelf is hoe de auteurs tegen weerstand aankijken. Ik hoor mijzelf soms zeggen: ‘Team X zit nogal in de weerstand’.  De auteurs stellen: weerstand is alleen weerstand als jij dat zo ervaart. Door beelden te delen over zorgen, angsten en bezwaren, maar ook over de gewenste situatie, valt het met die weerstand meestal wel mee.

Tot slot: het boek is prettig en helder geschreven, vermijdt managementspeak en bevat tal van herkenbare voorbeelden uit verschillende sectoren. Leuke gimmick is dat de cover bijna helemaal leeg is en gemaakt is van een soort whiteboard-materiaal. Met de meegeleverde stift kun je er dan je eigen veranderdoel op schrijven.

Een bijdrage van

Petra OttenPetra Otten werkt als projectmanager bij de bibliotheek van Wageningen University & Research (WUR), waar ze vooral projecten op het snijvlak van bibliotheekdiensten en IT leidt. Ze heeft een bibliotheekopleiding gedaan, diverse IT-trainingen gehad en heeft een master in Cultuurwetenschappen. Petra is IPMA-D gecertificeerd en heeft de Lean Green Belt.

IPMA boekrecensies
IPMA-NL lidmaatschap

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2022 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Jouw Competentie Winkelwagen

Nog geen items
Subtotaal 0,00
Verzendkosten 0,00
BTW 0,00
Totaal 0,00
0

Log in met je gegevens

Gegevens vergeten?