Waarde creatie botsende ideologieënDe ideologieën-strijd binnen waardecreatie

Twee ideologieën strijden op het europese continent om voorrang: de Rijnlandse en de Angelsaksische visie op waardecreatie; ‘shareholder versus stakeholder value’.  Hoe ga je veerkrachtig om met deze ideologieënstrijd? Door het ontrafelen en integreren van het denken over waardecreatie, krijgen organisaties overzicht in, inzicht in en invloed op deze strijd. Een praktijkcase over toepassing van de Knoop van Archimedes, een denk- en communicatietool voor Rijnlandse veranderaars.


Praktijkcase

Een bestuurlijk-ambtelijke werkgroep van de Gemeente Apeldoorn heeft begin 2015 succesvol bepleit, dat de huidige zestien subsidieovereenkomsten met hun maatschappelijk vastgoedbedrijf Accres zal worden beëindigd en daarvoor in de plaats een dienstverleningsovereenkomst in meerdere percelen in mei 2016 Europees wordt aanbesteed. De overwegingen zijn: laagste prijs, beter aan het stuur zitten en integratie van dienstverlening.

Sinds het Raadsbesluit wordt de aanbesteding door de inkoopafdeling voorbereid. Er is daarvoor inhoudelijke- en proceskennis nodig uit de organisatie van Accres en dat geeft spanningen. Het managementteam van Accres vreest dat de organisatie deze race-to–the–bottom niet zal overleven en wil de – voor de aanbesteding benodigde – kennis niet delen. Omdat de gemeente ook al bijna 20 jaar aandeelhouder is, wordt er gespeculeerd over de motieven.

Piet Hein Kolff is in december 2015 benoemd als statutair directeur van Accres. Hij wil als bestuurder bruggen slaan op de fundamenten van 20 jaar goede samenwerking. Hij realiseert zich direct dat dit – nog los van de emoties die een rol spelen – een complex veranderkundig vraagstuk is. Kolff besluit een strategisch adviseur in de arm te nemen en nodigt me uit voor een gesprek.

Paard van Troje

We zitten samen aan tafel. Kolff leidt zijn situatie in. Er komt een strategie – een aanpak – op tafel.

“Stel, we kunnen technisch beheer, klantbeleving en laagdrempeligheid voor de gemeente objectiveren en er een prijs aanhangen; zijn we er dan?” Vraagt Kolff. Als dit de elementen van maatschappelijke waardecreatie zijn en die kunnen in de overeenkomst komen dan is dat zowel contractueel zakelijk, als sociaal en maatschappelijk. Dat zou een slimme strategie – een Paard van Troje – zijn. Technisch beheer en openingstijden zijn wel te objectiveren, maar meetbare indicatoren en kostprijzen voor klantbeleving  liggen niet op de plank. Met nog vijf maanden om iets te doen voordat het zwaard van Damocles valt, is het een onuitvoerbare aanpak.

En zelfs als de indicator voorhanden zouden zijn: zou de gemeente deze dan willen inzetten? Angelsaksische ideologen die Accres tot een race-to-the-bottom willen dwingen, zijn daar niet in geïnteresseerd, vrezen we. Toch kunnen we ons niet voorstellen dat de Rijnlandse waarden helemaal uit de gemeente Apeldoorn zijn verdwenen. Kunnen we die activeren? We zoeken de oplossing dan ook niet in een andere aanpak, maar een verandering van de manier van denken. Dan moeten we heel goed kunnen communiceren.

De Knoop van Archimedes

De Knoop van Archimedes is een verhalende communicatietool. Terwijl je de drie gekleurde en verknoopte touwen vasthoudt, formuleer je je gedachten. Dat schept helderheid voor jezelf en in de communicatie met anderen. Drie touwen (blauw, groen en goudkleurig) zijn in het midden met elkaar verknoopt. Die Knoop verbindt metaforisch de buitenkant – de klanten – met de binnenkant – de medewerkers – van de organisatie. De Knoop zelf vormt de strategie, structuur en cultuur van de organisatie. Welke waarde levert de organisatie? Tracey en Wiersema maken onderscheid tussen drie aspecten van waardecreatie: inhoudelijke waarde (blauw), proceswaarde (groen) en belevingswaarde (goud). Hoe leveren medewerkers waarde? Ryan en Deci onderscheiden competentie, verbondenheid en autonomie als basisbehoeften van medewerkers. Met deze tool kunnen we de botsing van de ideologieën bespreekbaar maken.

Een bijdrage van

Met dank aan Piet Hein Kolff voor zijn medewerking aan dit artikel. Piet Hein Kolff (1958) was van december 2015 tot mei 2020 directeur van Accres, een private onderneming in het beheer en de exploitatie van maatschappelijk vastgoed met publieke aandeelhouders en ca. 500 medewerkers.

Veerkrachtig samenwerken

Maarten de Winter (1962) sociologisch econoom, spreker, adviseur, coach en masterdocent. Met Maarten organisatieadvies richt Maarten zich op de samenhangende ontwikkeling van een veerkrachtige strategie, structuur en cultuur, vaak naar aanleiding van taaie problemen in de uitvoering, het leiderschap en de communicatie. Maarten is ook veerkrachtcoach. Je vindt Maarten op www.maartendewinter.nl en zijn veerkrachtcollege.

Zoek je taal en tools voor de ontwikkeling van veerkracht? Oriënteer je op de geaccrediteerde 6-daagse leergang van Veerkracht College en sluit aan op de gratis interactieve lunchlezing. Vind je veerkracht een boeiend onderwerp? Deel dit artikel in je eigen netwerk en wordt lid van de LinkedIn groep Veerkracht in organisaties.



Premium mastercourse Veerkracht organiseren
IPMA-NL lidmaatschap

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2022 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Jouw Competentie Winkelwagen

Nog geen items
Subtotaal 0,00
Verzendkosten 0,00
BTW 0,00
Totaal 0,00
0

Log in met je gegevens

Gegevens vergeten?