Communicatie in de Agile transformatie bij de Belastingdienst
De snel veranderende verwachtingen en vragen vanuit de politiek, burgers en bedrijven resulteren in steeds hogere eisen aan de Belastingdienst. Eén van de doelen uit de meerjarenvisie van de Belastingdienst is om sneller en wendbaarder in te spelen op vragen uit de maatschappij en de politiek. Om deze ambities waar te maken is het IV voortbrenging verbetertraject opgezet. Het doel van dit traject is om ervoor te zorgen dat de Belastingdienst doelmatiger en effectiever kan opereren. Hiervoor wordt het referentiemodel SABel; Safe Agile Belastingdienst, gebruikt.
Belle van Teijlingen, van onze partner Team Bliss, was verantwoordelijk voor het enthousiasmeren en informeren van de 5.000 medewerkers betrokken bij de Agile transformatie. Met haar inzet is het gelukt om een doelgerichte communicatiestrategie rondom de implementatie van de initiatieven van het agile transformatie team uit te zetten.
Agile Transformatiemanager Ronald Duerinck complimenteert Belle vanwege haar talent om binnen een grote, complexe omgeving als de Belastingdienst een enorme boost te geven aan de Agile Awareness. Doordat de communicatie zich op alle niveaus binnen de organisatie richtte, heeft het gezorgd voor een breed gedragen agile gedachtegoed. Dit draagt in grote mate bij aan het huidige succes in de transformatie naar Agile werken.
De belangrijkste deliverables van het project:
• Communicatiestrategie en plan
• Agile Festival voor 440 deelnemers
• Vakgroepen voor de verschillende Agile Business rollen opgezet
• Fysieke communicatie uitingen zoals banners, posters, placemats en EHBA-tasjes (Eerste Hulp Bij Agile)
• Online content zoals een landingspagina, periodieke nieuwsbrieven, verschillende artikelen en een videoformat ‘De vloer op’, waarvoor 5 video’s zijn geproduceerd.
Op de werkvloer is zichtbaar dat medewerkers meer betrokken zijn bij de Agile transformatie. Door gerichte informatie over de transformatie, hebben ze een positievere attitude over het ‘waarom, hoe en wat’. Door de integrale communicatiestrategie en het opzetten van communicatieteams in diverse ketens, is er een sterk fundament gelegd voor nu en in de toekomst.