“Business is behavior” (Aubrey C. Daniels, 2016)

Organization Behavior ManagementOrganisaties bestaan (voorlopig nog) vooral uit mensen. Mensen in organisaties leveren het grootste deel van hun werkdag allerlei werkprestaties. Elke relevante werkprestatie draagt bij aan visie, missie doelen van de organisatie.


Wat we zien is dat steeds meer organisaties kiezen voor wendbaar organiseren. Daar zijn verschillende redenen voor. Een belangrijke reden is dat organisaties zijn steeds meer genoodzaakt zijn om in te spelen op allerlei autonome, exogene veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan:
–        Ontwikkelingen op gebied van wet- en regelgeving;
–        Technologische ontwikkelingen;
–        Etc.

Niet veranderen is meestal geen optie. Deze veranderingen zijn onder andere van invloed op de bestaansgrond en de werkwijzen van de organisatie. Leidinggevenden hebben een belangrijke taak en verantwoordelijkheid in al deze verandertrajecten. Zij moeten er in slagen om hun mensen mee te krijgen in de verandering. Dat is hun verantwoordelijkheid; deze kunnen ze niet delegeren of uitbesteden.

Dat vraagt om leiders met een specifieke vaardigheid: de vaardigheid van gerichte gedragsbeïnvloeding. De Engelse term is: Organizational Behavior Management (OBM).

Leiders die deze vaardigheid beheersen slagen er veel beter in hun mensen mee te krijgen in alle veranderingen. Saillant detail: gedragsbeïnvloeding vindt vrijwel continu plaats, of we dat nu willen of niet, bewust doen, of juist onbewust, aan de hand van een aangeleerde vaardigheid, of intuïtief.

Leiders die deze vaardigheid missen hebben vaak last van allerlei symptomen, zoals:
–        Relatief veel kort verzuim ( > 4,9%) op de werkvloer en bij leidinggevenden;
–        Relatief veel verloop (> 17%);
–        Operationele problemen op gebied van kwaliteit, kosten en compliancy;
–        Zelf heel druk zijn met operationele problemen en niet meer goed toekomen aan hun eigen werk en daardoor veel meer uren maken dan normaal.

Leiders die niet in goed staat zijn mensen mee te krijgen in veranderprocessen hebben vaak stress en hoge werkdruk. Niet zelden volgen er allerlei interventies die vooral kostenverhogend werken, zonder dat de oorzaak van de problemen wordt weggenomen. De leider zal er vroeg of laat voor kiezen om zelf de druk op te voeren volgens het principe: ‘wie niet horen wil, …’  Het voorspelbare effect is een verzuurde, gespannen werkomgeving met mensen die het niet naar de zin hebben, minimale prestaties leveren en zogeheten ‘SNIMFO-gedrag’ (Staat Niet In Mijn FunctieOmschrijving) gaan vertonen.

Gelukkig kan het ook anders. De vaardigheid van gerichte gedragsbeïnvloeding (OBM) is te leren. Het is geen ‘rocket science’. Er zijn specifieke trainingen voor en je kunt er zelfs internationaal erkende certificaten voor behalen, mocht je daar behoefte aan hebben. Een onderwerp dat altijd aan bod komt in deze trainingen is ‘specificeren van gedrag’.  Het lijkt zo eenvoudig: we vertellen welk gedrag we willen zien, leggen uit waarom we dat willen zien en dan moet het gewoon gebeuren. Gebeurt het nog niet, dan leggen we het gewoon nog een keer uit.

Als we leidinggevenden vragen welk gedrag ze van hun medewerkers willen zien, horen we vaak:
–        Verantwoordelijkheid nemen;
–        Proactief (zijn/handelen);
–        Samenwerken / Teamplayer;
–        Open, eerlijk en authentiek zijn;
–        Eigenaarschap vertonen;

Deze antwoorden laten meteen zien waarom de vaardigheid van gerichte gedragsbeïnvloeding zo belangrijk is. Deze woorden omschrijven waarschijnlijk wat u als leider graag van uw mensen wilt zien. Echter, deze woorden omschrijven nog geen ‘gedrag’. Begrijpt een medewerker nu echt wat zij/hij vaker, meer, of anders moet doen om invulling te geven aan deze omschrijvingen?

In onze workshop (zie verder) leggen we graag uit wat gedrag is en hoe je dat voldoende specifiek kunt benoemen. Specifiek benoemen van gedrag is een uiterst belangrijke leiderschapsvaardigheid. Het is de eerste stap in het veranderproces als het gaat om veranderen van gedrag of verbeteren van werkprestaties. Goed begin is het halve werk en dat geldt zeker voor gerichte gedragsbeïnvloeding!

We zien er naar uit je te ontmoeten!

Tijdens het SPO-symposium 2021 spreken Robert den Broeder en Joost Kerkhofs in hun workshop over “Eigenaarschap tonen… wat bedoel je? Doe eens voor?” op woensdag 6 oktober om 14.00u. Lees meer over hun bijeenkomst en meld je aan. Laat weten dat je via IPMA komt bij de registratie.

Een bijdrage van

Robert den Broeder
Helpt organisaties het beste uit mensen te halen waardoor werkplezier toeneemt en prestaties verbeteren. Hoe? Met OBM!

Joost Kerkhofs
Helpt organisaties het beste uit mensen te halen waardoor werkplezier toeneemt en prestaties verbeteren. Hoe? Met OBM! Zie onze recensie van hun boek.

Bijdrage nieuwsbrief

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

©2022 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Log in met je gegevens

Gegevens vergeten?