De PMO competenties groeien verder en breder.
De Project Management Office (PMO) krijgt steeds meer een rol die een eigen plek heeft in de strategische processen in en rondom project-, programma- en portfoliomanagement. Dit kan zich gaan vertalen in meer eigenaarschap, zeggenschap en meer zichtbaarheid in het organigram van organisaties met een directe toegang tot het topmanagement. Dat zal zich ontwikkelen in meer variaties in de PMO-rol voor:
- ondersteuning van het topmanagement
- ondersteuning van portfoliomanagement
- ondersteuning van programmamanagement
- ondersteuning van projectmanagement
Met eigenschappen om de juiste standaards en aanpak te kiezen (agile, waterfall, hybride), betekenisgeving voorbij de rapportage, veranderkundige gedreven communicatie, facilitering van groepen en werkprocessen, begeleiding van projectprofessionals, stakeholders engagement, kennismanagement en capaciteitsmanagement. Dit zal zich vertalen in een PMO functiegebouw met meer lagen en een bijbehorende toetsing.
In deze verkenning inventariseren wij in een jaarlijkse open dialoog met onze bezoekers de trends die van invloed (kunnen) zijn op de competenties van onze professie. Deel jouw mening hierboven, licht je mening eventueel toe en kom naar de jaarlijkse bijeenkomst over trends om de trend en haar impact te duiden (zie eventkalender). Mis je een trend? Wil je deze trend meer uit de doeken doen of buiten de trendbijeenkomst de dialoog aangaan? Noem dat in je commentaar, dan nemen we contact op. Daarnaast kan je ook rechtstreeks input leveren aan de lopende review van de Individual Competence Baseline (ICB).