Podcast Publiceren: waar je als inspirator aan kan denken

Introductie IPMA Studio #

Lees alles over welke diensten we aanbieden op https://ipma.nl/studio 

Soorten podcast #

Er zijn vele varianten in podcasts; enkele voorbeelden:

  • Interview podcast
  • Open gesprek podcast
  • Solo podcast
  • Panel podcast
  • Non-fictie storytelling podcast
  • Fictie storytelling podcast
  • Instructie (educatieve) podcast

Benieuwd naar voor- en nadelen? Kijk eens op: https://springcast.fm/blog/soorten-podcasts/ 

Laat je adviseren over wat bij jou past. En…laat je niet weerhouden om een reeks te maken.

Onderwerpen #

Elk onderwerp is welkom, zolang het binnen onze doelstelling past om onze projectmanagement-professie te helpen ontwikkelen, onze community helpt te modereren en wij capaciteit beschikbaar hebben.

Duur podcast en retentie #

Er valt veel te zeggen over de duur van de podcasts. Korter is in het algemeen beter (10-15 minuten of korter). Als je echter waarde toevoegt, dan komen luisteraars terug om het verder af te luisteren.

Onze ervaring is dat de retentie hoger is als de podcast waarde toevoegt. Retentie: hoeveel % luistert nog op 75% van de totale gesprekstijd. 

Best practice: de waardeconnectorzin #

Als je voor jouw podcast de volgende zin kan maken, dan heb je niet alleen een goede openingszin maar ook focus en retentie in je podcast:

Als …. sta je voor de taak/uitdaging om ….
en ondervind je de pijn/hinder van …..

In deze podcast helpen we je om deze <pijn/hinder> te verminderen door …..
Bovendien krijg je kennis/inzicht in ….

Onderwerp: titel en tagline #

Een podcast heeft altijd een titel en een tagline.

  • De titel trekt de aandacht van je doelgroep.
  • De tagline (subtitel) vertelt in één zin de toegevoegde waarde voor de luisteraar. Denk maar aan de IPOD tagline: 1000 muzieknummers op zak!

Als je je waardeconnectorzin hebt, dan heb je de titel en tagline binnen bereik. Je weet dan meteen de essentiele waarde! 

Waar we je podcast opnemen #

We hebben een keuze waar je je podcast opneemt:

  1. In onze studio 
    Met een passende ambiance voor jou en je gesprekspartner. Er kunnen 4 sprekers meedoen en eventueel een inbeller (via telefoon, zoom, microsoft teams,..). Bovendien kun je ervoor kiezen om meteen een videopodcast daarvan te maken. Dan ben niet alleen hoorbaar in podcastkanalen (zoals spotify), maar je bent ook zichtbaar in de visuele kanalen (zoals YouTube).
  2. Online
    Snel en gemakkelijk: reistijd heb je immers niet. Wel is de ambiance en de geluidskwaliteit minder. Het wordt dan geen videopodcast, maar gewoon een audiopodcast.
  3. Op locatie
    In voor ons kostenefficiënte situaties kunnen we een audiopodcast op locatie opnemen.

Verloop podcast: de zeven stappen #

  1. We starten met een muziekje.

  2. Dan volgt de opening.
    Bijvoorbeeld: “Welkom bij deze podcast over <titel>. In deze podcast <tagline>. Eventueel doe je de gehele waardeconnectorzin uit de doeken.

  3. Je stelt jezelf voor.
    Wel met onze gouden regel: je passie in je professie staat voorop. Vermijd legitimiteit overdosis: waar je werkt (de marktleider in…), welke functie je hebt (directeur, senior ..) en je ervaringsjaren (dertig jaar ) en welke klanten je allemaal bedient. Kortom WC-Eend intro’s (ik ben X en directeur/oprichter …..) doen we niet aan, omdat je daarmee je luisteraars niet boeit maar laat gaan.

  4. Dan stel je je gesprekpartner voor (indien niet solo).
    Met dezelfde passie in de professie regel. 

  5. Jij/jullie voeren het gesprek.
    Eventueel heb je een aantal steekwoorden, een serie vragen of een uitgewerkt script om te zorgen dat je de luisteraars vasthoudt.

    Ben je toe aan de afronding? Vraag de ander niet adhoc voor de drie kernpunten uit diens betoog (tenzij voorbesproken); dan maak je het de ander moeilijk. Vraag wel iets zoals: “zijn we nog iets vergeten?”

    Noem geen situationele feiten (deze mooi julidag in 2023) om je podcast niet onnodig snel te laten verouderen.

  6. Dan is er ruimte voor promotie.
    Als de passie in de professie gedeeld is, dan ontstaat er ruimte voor je promotie: je staat vrij om de luisteraar te wijzen op waar die meet te weten kan komen oer het onderwerp ( je boek, je training, je ….). Wees ingetogen voor het optimale effect.

  7. We stellen een bedankje op prijs.
    Als je ons (IPMA) noemt bij de afsluiting, dan vinden wij dat prachtig: “we danken IPMA voor het (mede) mogelijk maken van deze podcast”.  

Kortom, je herkent wellicht onze 3P spelregel: deel je Passie en je Professie; daarna is er ruimte voor Promotie

Wat gebeurt er na de opname? #

  1. Wij publiceren je podcast op de IPMA sites en geven die door aan platforms zoals Spotify.
    Wil je zelf je podcast nog eens beluisteren? Vraag erom bij de opname/
  2. Je podcast wordt aangeboden aan onze nieuwsbrieven en sociale kanalen.
    Heb je speciale wensen over het moment van publiceren? Deel ze tijdig.

Wat krijg je? #

Je kan de de podcast downloaden voor eigen gebruik. Desgewenst knip je kop en staart er vanaf om een eigen muziekje aan toe te voegen en ook zelf te publiceren. Als je een studio-opname hebt gedaan kan je ook de beschikking krijgen over de afzonderlijke geluidssporen. Geef dat wel tijdig aan; we bewaren het bronmateriaal maar tijdelijk.

Wat spreken we af? #

We hebben een Triple Win:

  1. Als onze luisteraars winnen (met jouw inzicht in de professie),
  2. Als jij wint (je plezier en promotie),
  3. dan wint IPMA ook.

Zowel IPMA als jij kan de podcast publiceren. Wil je je materiaal bij ons offline brengen? Vraag het ons.

Boek je afspraak #

Boek hier je podcastopname.

©2023 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Log in met je gegevens

Gegevens vergeten?