Het waarom vinden Simon SinekDe Golden Circle van Simon Sinek: ik ben fan. Veel van de deelnemers aan onze trainingen hebben er wel eens van gehoord en zijn nieuwsgierig naar hoe het werkt. Want dat het iets inspirerends oplevert, daar zijn de meesten al bij voorbaat van overtuigd.  Sterk merk dus, die ‘gouden cirkel’.


Impact met gemak

Waarom ik zo ongelofelijk houd van de Golden Circle is het verbazingwekkende gemak waarmee je erachter komt waar je voor staat en de ongelofelijke impact die dat heeft op jou en de mensen met wie je werkt.

Wat me in de methode van Simon Sinek vooral aanspreekt is dat het om authenticiteit gaat: je gaat niet verzínnen wat je ten diepste belangrijk vindt, je ‘ont-dekt’ het in wat je gedáán hebt. Een korte cursus Golden Circle:

Zo werkt het (makkelijker dan je denkt):

De Golden Circle bestaat uit 3 ringen: de WAT, de HOE en de WAAROM. De WAAROM (je why) gaat over waar je voor staat, welke bijdrage jij wil leveren, wat er echt toe doet voor je, je missie, het ideaal dat je nastreeft – geef het beestje een naam. De why is de kern waar je mensen mee inspireert. Als je kan overbrengen waar je voor staat, willen mensen die naar je luisteren een beetje bij je horen. Daarom zegt Simon Sinek: “Begin met je waarom”.

Maarrrrr, hij ziet ook: bijna niemand ként zijn waarom. Dus bijna iedereen vertelt alleen maar over WAT hij/zij doet en eventueel nog de HOE.

Dat is niet zo gek. Want waarom doe je wat je doet? Dat is toch een idioot moeilijke vraag om zo maar even te beantwoorden?

Gelukkig deelt hij in zijn boek “Hoe vind je de waarom?” het stappenplan, met voorbeelden uit allerlei bedrijven die hij en zijn team hebben geholpen om hun missie te ontdekken. Dit boek is een van de basis ingrediënten die wij in onze trainingen gebruiken om teams te helpen erachter te komen waar ze gezamenlijk voor staan. Ik heb het boek met – stuiter stuiter – interesse gelezen en heb de vertaalslag gemaakt naar de Nederlandse praktijk. Mijn ervaring met groepen – eerst als geschiedenisdocent en later als projectmanager – kwam daarbij zeer goed van pas. Voorbeeld van wat ik aangepast heb: in onze trainingen sta je niet met 12 man (!) bij een flipover, maar wissel je verhalen in kleinere groepjes uit. Zo is de interactie directer en heb je nauwelijks kans om je snor te drukken in de groep. En duurt het minder lang om uit te wisselen. Én krijg ook jij meer exclusieve aandacht voor jouw verhaal.

Tipje van de sluier: hoe werkt het?

Ik laat je graag zien welke 2 stappen je doorloopt om tot het antwoord te komen. Waarom doe je wat je doet? Dat ontdek je door deze stappen:

Stap 1: ‘ont-dek’ wat er echt toe doet voor je

Simon Sinek zegt (en daar ben ik het van harte mee eens): bedénk niet waar je voor staat. Ga het niet verzinnen. Pas op voor de verleiding om aan verwachtingen van anderen proberen te voldoen. Oftewel: theoretiseer het niet.

Hoe wel? -> Kijk terug op wat je gedáán hebt. Dat kan in privé en werk zijn. Wij kiezen er in onze trainingen voor om altijd naar werkervaringen te vragen, maar deze oefening kun je ook met privésituaties invullen.

Stap 2: Wat betekenen die herinneringen?

Als het goed is, heb je met de oefening van stap 1 een leuk rijtje herinneringen opgeschreven waar je met trots op terugkijkt. 3 is voldoende. Het werkt het beste als je dit met iemand samen doet. Je vertelt over die specifieke situatie en de ander helpt je met daaruit filteren:

  1. Wat je deed;
  2. En wat het een ander opleverde.

Als je meerdere verhalen vertelt en daar die vragen bij stelt, zul je waarschijnlijk een overlappende kern ontdekken. Dát is waar jij het voor doet.

Zelf proberen

Nou hoop ik natuurlijk dat je tijdens het lezen in gedachten al wat van de stappen hebt meegedaan en hier en daar al een inzichtje hebt meegepikt. Als je er nog wat verder mee wil gaan, raad ik je aan om bij de sessie te komen op de IPMA-NL VAKdag. Het helpt om deze oefeningen samen te doen. Je krijgt daar meer inzichten door dan als je het alleen maar in je eigen hoofd doet.

Ik sta – popel popel – voor je klaar om je te helpen.

Een bijdrage van

Sandra de HaanSandra de Haan haar overtuiging is dat de persoonlijke verhalen van iedere medewerker sámen de kern vormen voor die ene boodschap. Haar diepste wens is dat mensen woorden gaan geven aan wat er echt toe doet voor ze. Dat doet ze door middel van een eigen trainingsprogramma, gebaseerd op de theorie van de Golden Circle van Simon Sinek en de technieken van storytelling. Dat maakt haar trainingsprogramma uniek. Haar overtuiging draagt ze uit met anderen van de Vertelschool Rotterdam, waarvan Sandra de oprichter is.

Golden Circle sessie Sandra de Haan
Ticket IPMA-NL VAKdag

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2022 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Jouw Competentie Winkelwagen

Nog geen items
Subtotaal 0,00
Verzendkosten 0,00
BTW 0,00
Totaal 0,00
0

Log in met je gegevens

Gegevens vergeten?