Luisteren, meebewegen, flexibel zijn en aanpassen. Allemaal kernwoorden die van toepassing zijn binnen het vakgebied communicatie, maar ook bij agile. Het gaat tenslotte om het vertalen van de boodschap, het eindproduct, naar de klant. En als communicatieprofessional wil je daarbij zo goed mogelijk aansluiten bij datgene waar de klant behoefte aan heeft. En dat is nu juist wat agile ook voorstaat.

Dat hier nog een hoop werk te doen is, is mij de afgelopen jaren wel duidelijk geworden. In meerdere non-profit organisaties heb ik geprobeerd de agile werkwijze toe te passen binnen het vakgebied communicatie.

In sommige gevallen lukte het, maar vaak ook lukte het niet. In veel projecten waar communicatie bij betrokken wordt ontbreekt de structuur en is het einddoel of eindproduct vaag omschreven. Medewerkers beginnen enthousiast, zonder dat ze weten waar het toe leidt. Op een agile manier te werken geeft rust en structuur in het proces. Je merkt dat je je als communicatieprofessional dan begeeft op een ander vlak dan dat waarvoor je bent opgeleid. Maar in de praktijk is dat vaak geen probleem.

In meerdere projecten heb ik gewerkt met scrum. Een prachtige methode die helpt om efficiënt, overzichtelijk en sneller te werken aan een concreet product. Door een groot project op te delen in kleine stukjes wordt het voor iedereen simpeler en weet iedereen wat er van hem of haar wordt verwacht. In tijden waarin de werkdruk hoog is, werkt dit goed.

Het vasthouden aan deze werkwijze is wel lastig. Vaak verval je na enkele maanden toch weer in je dagelijks ritme. Een goede scrummaster die je bij de les houdt is dan ook van groot belang.

Door agile te werken kun je het jezelf en de organisatie makkelijker maken. Een basisplan is hierin je vertrekpunt. Het is een kader waarbinnen je wilt werken en waarin beschreven staat wat het eindproduct is waar de klant behoefte aan heeft.

Hierdoor word je in het voorproces al gedwongen om bewust keuzes te maken over wat haalbaar is en daarnaast goed te luisteren naar je klant. Communicatie krijgt hierin ook vanaf het begin een belangrijke rol. Voor een communicatieprofessional werkt niets zo prettig als al vroeg in het proces je werk te kunnen doen zodat je mensen mee kunt nemen in het project.

Als dan duidelijk zichtbaar is wat een project concreet zal inhouden en wanneer er producten moeten worden opgeleverd, helpt je dat om te plannen.

Het werken op deze wijze helpt om je horizon te verbreden. Je bent dan misschien opgeleid tot communicatieadviseur, maar je hebt gemerkt dat je ook verstand hebt van andere zaken. Het werken in een multidisciplinair team helpt daarbij. Als iemand er niet is en zijn taak van belang is voor de oplevering van het product, dan ben je sneller geneigd om een stapje buiten je comfort zone te doen. Je kwaliteiten houden namelijk niet altijd op bij jouw eigen vak.

Agile binnen crisiscommunicatie

Een vakgebied waar ik eveneens veel ervaring mee heb is crisiscommunicatie. Een vakgebied waarin ik in crisistijd niet zo snel agile zou gaan werken. Natuurlijk zegt men dat door een crisis alles vloeibaar wordt, maar de mindset van mensen is er dan niet naar. Wel ben ik er voorstander van om in de voorfase van crisiscommunicatie agile werken toe te passen. Risicocommunicatie heeft immers vooral te maken

met planvorming waarbij verschillende disciplines betrokken zijn. Plannen die maanden en soms jaren in beslag nemen en waarbij het van belang is om die met een multidisciplinair team op te pakken. Het is dus zeker de moeite waard om in deze fase aan de slag te gaan met agile werken.

Toekomst

Agile werken heeft de toekomst. Communicatie heeft hierin een sleutelrol. We moeten veel wendbaarder en flexibeler zijn en daarnaast veel beter luisteren naar de behoefte van onze klant. En laat juist dat, naast zichtbaarheid en werken naar een concreet eindproduct, nou iets zijn waar ons communicatiehart sneller van gaat kloppen.

Nicolette Bovenhorst

Auteur: Nicolette Bovenhorst
Senior Communicatie Adviseur bij Sevencom

Interesse in het boekje Agile: hoe nu verder?

Via onderstaand formulier kun je het boekje aanvragen. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op!

Gepubliceerd in Agility in projecten,Blog,IPMA Blog
0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Neem contact op

Heb je een vraag aan IPMA? Stel je vraag hier direct!

Versturen

©2018 IPMA Nederland platform projectmanagement

Log in met je gegevens

of    

Gegevens vergeten?

Create Account