Leiderschap kan niet zonder coaching. En dat in twee opzichten. Een goede leider coacht en wordt gecoacht.

Een goede leider kent zichzelf, is zich bewust van zijn/haar kwaliteiten en beperkingen, van de eigen waarden en normen en het innerlijk kompas. Een coach is daarbij essentieel. Zonder spiegel kun je jezelf niet zien. Anderzijds helpt de coachingvaardigheid van de leider zelf om zijn/haar team en individuen tot maximale prestaties te laten komen. Een leider én coach in één. Een coachend leider is een inspiratiebron voor zijn/haar omgeving en team, laat medewerkers in beweging komen en vergroot hun zelfsturend vermogen. Hoewel coachend leiderschap volstrekt niet nieuw is, is het actueler dan ooit. Steeds meer teams werken agile en hele organisaties gaan momenteel door een agile transitie. Een coachende leiderschapsstijl van management en leiders is daarbij onontbeerlijk. Kortom: coachen en gecoacht worden.

Sparringpartner

Topsporters weten niet anders. Zij hebben coaches om hun lichaam te trainen én – minstens zo belangrijk – hun mentale conditie. Hoe vaak hoor je niet dat de presentaties minder waren omdat het ‘tussen de oren’ niet goed zit. Op het hoogste niveau maakt de mindset het verschil. Ook topleiders zien al heel lang de meerwaarde en noodzaak om regelmatig gecoacht te worden. Met veel verantwoordelijkheid is het soms ‘lonely at the top’ om besluiten te nemen en richting te bepalen. Bij leidende project professionals is dit niet anders. Onder hoge druk moeten presteren, in een complex stakeholderveld met een divers samengesteld team en vaak brede scope van verandering (in termen van people, process en technology) is een sparringpartner geen overbodige luxe. Hoe fijn is het om af en toe je vraagstukken en onzekerheden voor te leggen aan een vertrouwenspersoon die zonder andere belangen dan jouw belang met je meedenkt en spiegelt.

Coaching als basiscompetentie

Binnen IPMA worden project professionals gecertificeerd op basis van de “Individual Competence Baseline”. Deze internationaal vastgestelde set van competenties omvat naast vaktechnische competenties ook een set aan contextuele en persoonlijke competenties van de project-, programma of portfolio manager. Naast “Leiderschap” wordt “Zelfreflectie & zelfmanagement” als één van de tien persoonlijke competenties onderkend. En terecht. Wie zichzelf niet kan leiden zou dat al helemaal niet bij anderen moeten doen. Of zoals de benedictijner monnik Anselm Grün, die veel mooie boeken over levenskunst en leidinggeven heeft geschreven, het wat positiever zegt: “leidinggeven aan andere mensen kunnen we alleen wanneer we op een goede manier leidinggeven aan onszelf, wanneer we verzoend zijn met onszelf en bereid zijn ons in te laten met onze medewerkers.” Hij onderschrijft het belang van bewust worden van je eigen emoties en behoeften en om deze niet zomaar op anderen te projecteren. Een coach is daarbij een onmisbare gids.

Schroom

Er lijkt nog altijd een soort schroom te zijn om een coach in de arm te nemen. Alsof je eerst ziek moet zijn om beter te worden. Als je een coach hebt dan heb je vast een probleem. Vaak is er een aanleiding nodig om met een coach aan de slag te gaan. De brancheorganisatie voor beroepscoaches NOBCO heeft in kaart gebracht met wat voor vragen mensen een coach inschakelen. De top vijf: balans werk-privé, zelfontplooiing, stress en burn-out, samenwerken met collega’s & in een team en loopbaanvragen. Maar ook zonder directe aanleiding helpt coaching de leider om richting te zoeken, focus aan te brengen, vertrouwen te herwinnen, zijn/haar volledig potentieel te benutten, plezier in het werk te hebben, succesvol te zijn en geluk te voelen in het leven. Wat wil een mens nog meer?

Een bijdrage van

Peter van Wijk is een ervaren manager en coach in het opzetten en leiden van grootschalige veranderprogramma’s en portfolio’s in complexe organisaties. Met een integrale kijk op verandermanagement met betrekking tot mens, proces en techniek. Hij vertaalt strategie naar uitvoerbare programma’s en projecten, door deze op te zetten, te leiden of vastgelopen trajecten weer vlot te trekken.Programma’s zoals transformatie naar klantgerichtheid, digitale en agile transformatie.

Peter heeft verschillende posities bekleed in senior management en programma management in zakelijke dienstverlening zoals telecom en finance, waarvan de laatste 14 jaar bij Aegon. Peter is IPMA-A gecertificeerd en een gecertificeerd coach.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Log in met je gegevens

Gegevens vergeten?