Digitale transformatie

Als op 3 mei de dagelijkse nieuwsbrief van Emerce in mijn mailbox plopt, zie ik dat het onderwerp ‘De toenemende prioriteit van CEO’s voor digitale transformatie’  is. Ik open het bericht en lees: ‘Groei van hun bedrijf is minder belangrijk geworden voor honderden CEO’s, blijkens een onderzoek van Gartner. Nieuwe strategie, de organisatie inrichten voor digitale transformatie en IT-investeringen zijn topprioriteit geworden.’  

Digitale transformatie.  Wat is dat eigenlijk? En wat is er dan zo digitaal aan die transformatie? Is dat niet gewoon hetzelfde als ‘automatiseren’; waar we het 10 jaar geleden nog over hadden? Toen deed ik ERP-implementaties om onder andere verkoop- en productieprocessen te automatiseren met JD Edwards en SAP.

 

Voorbeelden van digitalisering in projecten

Ik begin maar eens te googelen. Langzaam ga ik begrijpen dat het gaat over ‘met alles en iedereen om ons heen verbonden zijn’, en dat we dat heel normaal vinden. Ik lees dat het niet gaat om snellere en betere computersystemen, maar om het altijd verbonden zijn van mens en machine met zijn omgeving.

Ik laat het allemaal eens even bezinken en vraag me af wat ‘altijd verbonden zijn’ voor ons vak projectmanagement betekent. Er komen al snel twee dingen naar voren waar ik de afgelopen jaren mee te maken heb gehad:

  • Het Nieuwe Werken (HNW), waarbij je als medewerker geen vaste werkplek meer hebt. Je kiest zelf waar, met wie en met welke middelen je het snelst tot een optimaal resultaat komt. HNW wordt gefaciliteerd door technologische vernieuwingen die gericht zijn op plaats- en tijdonafhankelijk werken.
  • De trend om IT-development uit te besteden aan ontwikkelaars in India. Het tarief is minder dan de helft van het uurtarief in Nederland. Indiërs zijn hoogopgeleid en goede specificaties zouden ervoor zorgen dat er volgens verwachting wordt geleverd. Communicatie en samenwerking verloopt onder andere dankzij teleconferencing, e-mails, chats met schermdelen en conference calls.

 

Samenwerken!

Om het maar eens lekker bot te zeggen: beide innovaties werken in mijn ogen in een projectomgeving voor geen meter!

Nu kan dat natuurlijk best liggen aan mijn leeftijd. Ik heb mijn studie ondertussen meer dan 25 jaar geleden afgerond en ben allang niet meer de nieuwe teamlead die tijdens de kick-off bijeenkomst iemand, net iets te hard, hoorde fluisteren: ‘Gaat dat meisje met dat rode paardenstaartje ons team aansturen?’

Mijn leeftijd daargelaten, wat mij vooral bijblijft, is dat het in projecten altijd weer draait om samenwerken. En dat doe je gewoon het beste als je elkaar regelmatig ziet. Het wordt mooi verwoord in de Agile Scrum Methodiek. Ik pak mijn aantekeningen van een gevolgde opleiding er nog maar eens bij: ‘Een agile team moet zo veel mogelijk fysiek bij elkaar zitten. Bij voorkeur op een vaste locatie, in een eigen ruimte. Dit voorkomt een hoop drempelverhogende en tijdrovende activiteiten, zoals e-mailen, video-vergaderen en heen en weer lopen. Tevens wordt hierdoor het teamgevoel versterkt en is het een stuk makkelijker om op de hoogte te blijven van elkaars werkzaamheden.’

Een treffend voorbeeld vind ik hoe ik als projectmanager van een ketenproject waarvoor meerdere teams betrokken waren bij één oplossing voor de klant te maken kreeg met ellenlange e-mails die ontwikkelaars uit verschillende teams aan elkaar stuurden. Lappen tekst vol frustratie en emotie, die waarschijnlijk soms meer dan een uur hadden gekost om te schrijven. Toen het me eindelijk lukte de diverse lead-developers fysiek bij elkaar te krijgen, was het probleem binnen 10 minuten opgelost. Er werd ineens naar elkaar geluisterd en die ene collega bleek eigenlijk heel capabel en helemaal geen ‘sukkel’, zoals gedacht.

 

Conclusie

Toch is het natuurlijk allemaal niet zo zwart-wit als ik het hier lijk te schetsen. Er zijn allerlei creatieve oplossingen te bedenken en ondertussen ook allang bedacht om om te gaan met de problemen waar we tegenaan lopen. Maar wat altijd blijft gelden: een project is samenwerken. Een van de belangrijkste taken van een projectmanager is om die samenwerking zo goed mogelijk te laten verlopen. Digitale hulpmiddelen zijn daarbij leuk en zinvol, maar kunnen menselijke interactie niet zomaar vervangen.

Gepubliceerd in Blog,IPMA Blog
0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Neem contact op

Heb je een vraag aan IPMA? Stel je vraag hier direct!

Versturen

©2018 IPMA Nederland platform projectmanagement

Log in met je gegevens

of    

Gegevens vergeten?

Create Account