Het jaarlijkse business weekend stond in het teken van samenwerken. Kennis = macht en samenwerken = kracht leerden we van Tom van ’t Hek (ja inderdaad, de broer van …) die een krachtig, boeiend verhaal wist neer te zetten. Ik vind het altijd knap hoe iemand een zaal met ruim 60 man zo weet te boeien. Het is absoluut een gave als je dat kunt. Maar terug naar het samenwerken. Want toen ik er later nog eens over nadacht, vroeg ik me af wat het concreet betekent, dat samenwerken. Natuurlijk, er is niets mis met samenwerken en het verbeteren hiervan in een organisatie. Maar hoe meer ik erover nadacht hoe meer ik bedacht dat het veel meer gaat om commitment, zeker in het kader van projecten. Het gaat er niet alleen om dat je met elkaar afstemt of elkaar op de hoogte houdt, elkaars vragen beantwoordt, maar het gaat erom dat je gezamenlijk voor dat projectresultaat gaat. En dat je pas klaar bent als je – in het geval van IT development projecten waar ik nu aan denk – met z’n allen hebt geconstateerd dat de nieuwe oplossing naar behoren werkt en zonder problemen verder uitgerold kan worden.

Het belang van commitment

Het belang hiervan is het beste uit te leggen aan de hand van wat er fout gaat als er commitment mist. Een van de meest treffende opmerkingen die ik kreeg van een collega die in een project mee hielp om de back-ups in te richten was dat ik hem toevallig tegen een collega hoorde zeggen dat hij hiermee bezig was ‘omdat het moet van Annemarie’. Dus we implementeren deze tool niet omdat (in dit geval) onze toezichthouder dat van een financiële instelling eist, maar omdat de projectmanager dat wil. Als projectmanager krijg je het dan zwaar en word je een soort roepende in de woestijn. Ik zag steeds weer dat de projectmedewerkers met andere dingen bezig waren zonder dat met mij te overleggen, ik leek de enige die belang had bij het project. Mijn rapportages met issues en risico’s werden niet gelezen en het bleef vechten om resources die achterover geleund verveeld naar mij zaten te luisteren als ik ze uitlegde wat er nog gedaan moest worden. Wat een energievreter, zo’n project!

Hoe bereik je commitment?

Wat kun je daaraan doen? Hoe kun je commitment bereiken in een organisatie en meer specifiek, binnen een projectteam? Essentieel is dat het management een duidelijke focus heeft en daar ook op acteert. De prioriteiten moeten voor iedereen in de organisatie helder zijn. Daarnaast moet er een bewustzijn gecreëerd worden dat wat begonnen wordt, ook wordt afgemaakt. Ik zie regelmatig dat een project enthousiast gestart wordt, maar dat na een paar weken een ander idee ineens “hot” is en dan ook zo snel mogelijk moet worden gerealiseerd.

Eerst de lopende zaken afmaken voordat aan iets nieuws begonnen wordt, is misschien niet sexy, maar wel noodzakelijk om resultaat te boeken. Het helpt als voor het projectteam duidelijk is waarom de nieuwe tool zo belangrijk is. Kunnen we onze licentie kwijtraken? Zitten drie grote klanten van ons erop te wachten? Kunnen we ons verdienmodel verbeteren?

In een van mijn laatste projecten probeerde ik aan de Board uit te leggen dat het team niet erg gemotiveerd was en ze het project meer als een vervelende verplichting leken te zien dan iets wat de organisatie verder zou helpen. Mij werd toen verteld dat het commerciële plan niet in scope was van dit project maar in de lijn ligt en niet relevant is. Lever nou maar die tool op en zorg dat dat niet eindeloos duurt zoals die andere projecten, was de reactie. Dat bewuste project loopt nu nog steeds en het kost steeds meer moeite mijzelf er nog enigszins voor te motiveren, laat staan het projectteam!

Gepubliceerd in IPMA Blog
0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Neem contact op

Heb je een vraag aan IPMA? Stel je vraag hier direct!

Versturen

©2018 IPMA Nederland platform projectmanagement

Log in met je gegevens

of    

Gegevens vergeten?

Create Account