Als ik uitleg wat ik nu precies doe qua werk én wat ik leuk vind, dan kan je op het eerste gezicht een hele bullshitbingokaart afvinken. Een van mijn grote interesses: de digitale transformatie.
Iedereen doet het
Er zijn weinig organisaties die zeggen dat ze níet digitaal aan het transformeren zijn. Na agile toch wel het grote modewoord van de afgelopen jaren. Maar wat bedrijven daadwerkelijk doen als ze digitaal transformeren, dat verschilt enorm.
In de praktijk viel mij op dat onder de noemer ‘digitale transformatie’ regelmatig agile waarden en principes geïmplementeerd werden. Dat er scrum teams opgericht werden. Technical debt werd opgeruimd of zelfs het IT-landschap werd volledig hervormd. Kortom, allerlei verbeteringen, maar ik vroeg mij af: is dit nu echt een digitale transformatie?
Transformatie, optimalisatie of reparatie?
Menno Lanting verwoordt het mooi in zijn boek ‘Uit het transformatiemoeras’. Digitale transformatie is in vele gevallen niet de goede term. Vaak gaat het om een digitale optimalisatie. Of sterker nog, een digitale reparatie. De reparatie is dan meer een noodzakelijke inhaalrace, omdat de organisatie veel te laat heeft geanticipeerd op de overgang van het analoge naar het digitale tijdperk.
Uitzoomen voor het beste resultaat
Het is niet mijn bedoeling om het begrip ‘digitale transformatie’ (opnieuw) te duiden. Liever richt ik mij bij mijn klanten op het toevoegen van de waarde die bij hun doelstellingen past. Weten wat je als organisatie wil bereiken en waarom je dat wil bereiken, is het allerbelangrijkste. Daarmee kan je zelfs het grootste en meest abstracte weer overzichtelijk en pragmatisch maken. Dat wil niet zeggen dat digitalisering niet complex is. Lanting geeft aan: “Eerst uitzoomen om dan pas weer in te zoomen is het motto. Afstand nemen zorgt er namelijk voor dat je de details beter in hun onderlinge verband kunt zien.”
Dat vind ik een mooie omschrijving. Door afwisselend uitzoomen en inzoomen wordt de transformatieroadmap helder. Stukje bij beetje en zonder het afvinken van een hele bullshitbingokaart. Daarom noem ik het liever: kristalhelder transformeren.
Een bijdrage van
Angela Barendregt is mateloos geïnteresseerd in patronen in verandering. Met name de gedragspatronen van individuen, teams en organisaties. Ze werkt graag samen met haar klanten naar verandersucces. Bewuste keuzes maken, structuur, menselijkheid en verbinding zijn voor haar essentieel. Angela werkt inmiddels 12 jaar als consultant op het snijvlak van Business en IT. Ze heeft ongeveer alle hippe bullshitbingo methodes wel toegepast. Ze laat haar nuchtere kijk op verandering tegenwoordig graag los op de digitale transformatie.