Mensen maken fouten, leveren geen voorspelbare en constante prestatie en zijn vaak dé bron van ongelukken en van storingen. Een landing van een vliegtuig op de automatische piloot is voelbaar comfortabeler dan een landing op handbediening. Er is dan ook veel te zeggen vóór digitalisering en automatiseren. Hoe zit dit bij het managen van projecten?

Zonder stuur en rondje rond de kerk

Sinds een aantal jaren wordt door verschillende (project)uitvoeringsorganisaties geïnvesteerd in onder andere het “professionaliseren” van projectmanagement. Met standaard protocollen, vaste procedures en het reguleren van de workflow van projectmanagement in administratieve projectbeheerssystemen wordt de handelingsvrijheid van de projectmanager ingeperkt. Te vergelijken met de treinbestuurder die, anders dan zijn functienaam doet vermoeden, feitelijk geen stuur in handen heeft, maar veilig geleid wordt door de vooraf door het spoorbedrijf aangebrachte spoorrails. De projectmanager zonder “stuur” volgt de door zijn organisatie opgelegde rails van het projectmanagement. De volgende stap in de professionalisering van projectmanagement: “rondje rond de kerk?”

Pseudo-projecten

Er is veel te zeggen vóór automatiseren als het gaat om het managen van routine klussen. Projecten in de (spoor)weginfrastructuur (GWW) zijn vaak routineklussen. En dus per definitie eigenlijk geen echte projecten. De aanleg en het beheer van (nieuwe) rijstroken is namelijk merendeels repeterend werk. Niet uniek dus. En onze viaducten zijn eigenlijk ook van het soort dertien-in-een-dozijn. Infrastructurele projecten zijn over het algemeen betrekkelijk standaard. De risico’s bij deze pseudo-projecten zijn bekend en beheersbaar. Projectmanagement op de automatische piloot past hier prima bij. So far, so good.

Aanbesteding geslaagd maar project overleden

Het wordt een ander verhaal zodra projecten buiten gebaande paden komen. Denk bijvoorbeeld aan projecten met nieuwe ICT toepassingen in infrastructuur. Projectmanagement op de automatische piloot is dan de opmaat voor het scenario “Operatie geslaagd maar patiënt overleden”. Voorbeelden van keurig, volgens procedure, uit de hand gelopen projecten zijn de laatste tijd volop in het nieuws. Neem de ICT projecten bij de overheid, de Fyra en de door uit de hand gelopen projecten in problemen geraakte aannemersbedrijven. “Aanbesteding geslaagd maar aannemer overleden!”

De automatische piloot is geen panacee

Een landing op handbediening is minder comfortabel dan op de automatische piloot. Maar de automatische piloot is geen panacee. De mens kan, ondanks al zijn tekortkomingen, in échte projecten het verschil maken door de automatische piloot tijdig uit, en de professional vervolgens in te schakelen. Situationeel en op tijd ingrijpen op de automatische piloot vraagt wel om de nodige specifieke projectervaring. Laten we in komende projecten deze ervaring alsjeblieft eerder opzoeken en beter benutten. En niet alleen in de praktijk, maar ook in de opleiding liggen mogelijkheden. We zouden de leercurve van project managers bijvoorbeeld kunnen versnellen met trainingen in een Flight Simulator voor Project Management. Mogelijkheden genoeg om projectmanagement de komende tijd echt te gaan professionaliseren. Over en uit, en nu weer terug op de automatische piloot.

Jan Reinout Deketh
Adviseur en Leading Professional Project Governance
Royal HaskoningDHV

Gepubliceerd in IPMA Blog,IPMA Nieuws
0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Neem contact op

Heb je een vraag aan IPMA? Stel je vraag hier direct!

Versturen

©2018 IPMA Nederland platform projectmanagement

Log in met je gegevens

of    

Gegevens vergeten?

Create Account