7 finalisten aan het woord

4 oktober jongstleden organiseerde Intermedius in samenwerking met de IPMA Community ProjectPortfoliomanagement een inspirerende kennis-meeting.

Aanleiding was van de verkiezing van ‘ Portfoliomanager van het jaar’ afgelopen maart. De reacties daarop waren dermate enthousiast dat een vervolgsessie eigenlijk een logische stap was. De deelnemers kregen een overzicht van alle inzenders en de ingezonden praktijkervaringen. De 90 inschrijvers kregen een strak geregisseerde bijeenkomst waar tempo en diepgang uitstekend op elkaar waren afgestemd. Een mooie mix van inzichten in combinatie met ‘vraag en aanbod’ vanuit zowel de profit en non-profit branches. Uiteraard werd ook de discussie over Agile niet uit de weg gegaan. Hieruit ontstond een heel realistisch beeld over dat niet iedere organisatie hier zomaar klaar voor was en is. Bekijk hier de volledige presentatie.

Voor de essenties en een sfeerimpressie lees je hier verder:

Dick Koen van Ministerie van Defensie = winnaar van Beste PortfolioTeam:

Zijn motto: Leer van crisis en maak er gebruik van.

Essenties van de presentatie:

  1. Randvoorwaarden: heb een goed team;
  2. Grijp de kans om het beter te doen. IT-afd werd bijv. 2x overvraagd organisatie;
  3. Heb een visie op PPM: Het helpt de organisatie haar doelen te bereiken;
  4. Neem je bestuurders mee in kleine stapjes;
  5. Combineer structuur met een veranderaanpak. Geef de mens-kant voldoende aandacht;
  6. Maak gebruik van bestaande structuren. Hoe meer je verandert hoe meer mensen het ervaren als té grote verandering. Er moet enige mate van herkenning zijn. Pak bijv. de bestaande governance structuur;
  7. Basis van/voor een continue verandering is ‘vanzelf’ gelegd.
Dick Koen
Freek Beekman

Freek Beekman van Vitens

Zijn motto: Ook de zg. Hoofdpijn dossier moet je niet uit de weg gaan.

Zijn essenties:
50% realisatie is normaal in de realisatie van de strategie van iedere organisatie. Wat is belangrijk?

  1. Er is een ‘Will to change’;
  2. Wat men wil veranderen is duidelijk;
  3. Gewoon starten en doen;
  4. Relatie leggen tussen PPM en strategie-realisatie is kern en herhalen.

Winnie Wintre

Zijn essenties:

Heeft in 2 gemeenten Almere en Leidse Regio Portfolio mgt. geïmplementeerd. Almere -is en ag. Rode organisatie . Veel werk van rood (Ad hoc) naar blauw (structuur) te komen.

Pak op wat zowel waardevol maar tegelijkertijd ook realistisch is: het proces Van Idee naar afgesloten project.

Aanbrengen van structuur mbv Governance geeft inzicht en overzicht.

Samenvattend: pas een veranderaanpak toe,(her) gebruik de governance, heldere(T/V/B), stimuleer samenwerking.

Overwegingen:

Neem je cultuur bewust wel/niet mee in je aanpak.? Je hoeft te niet alleen te concerteren op cultuur. Je maakt het zichtbaar d.m.v. feedback en geeft daarmee aan waarom dat stimuleert of juist blokkeert. In gesprek gaan over wat helpt de cultuur in stand te houden of stopt.

Winnie Wintre
Freek Beekman

Daniel Jolink is winnaar van de Award Radboudziekenhuis UMC = (ICT)

Zijn motto: Je begrijpt het pas als je het ziet

Zijn essenties:

  • Informatie mgt. Zit in het hart van het primaire proces. Een spil tussen zorg, onderwijs en onderzoek.
  • Dankzij een Projectreview Board nemen we gefundeerde beslissingen en hebben we de governance georganiseerd.
  • Daniel stuurt ca. 20 PL dagelijks aan om ook echt tot executie te komen. Anders blijft het papier.

Leonie Zeestraten van RijksWaterStaat.= Mgr Programmeren

Haar Motto: het is de draaischrijf tussen strategie en operatie

Haar essenties:

We noemen het Programeer-platform. Niet enkel ICT-projecten dus, maar ook weg-waterbouw etc.

5 bepalende factoren: Waarde optimalisatie= na prioriteren ook het balanceren

  1. Samenwerking en cultuur= neem eigen verantwoordelijkheid ipv afschuiven;
  2. Complexiteit vs eenvoud= bijv. system engineering = decompneren brengt eenvoud;
  3. Projectteam voor vast onderhoud, groot onderhoud of helemaal nieuw. Visualeer je projecten in plaatjes;
  4. Stabiliteit vs Flexibiliteit. 10% regel kan/mag er uit;
  5. Stapsgewijs verbeteren. Niet alleen de inhoud, maar korte cyclus tijd. Iedere maand passen we aan. De reis is een optelsom van kleine stappen.
Leoni Zeestraten
Gerard Boumans

Gerard Boumans (Vodafone/Ziggo)

Zijn motto: Its only crazy until you do it

Van projecten goed naar de goede projecten doen in 5 jaar.

Zijn essenties:

1-ste jaar: Training P3M als basis= basis op orde .Ieder week operationeel overleg, houding als terriër, waar zijn we in aan het investeren? Wat levert het op? Waarom dit project? Voor wie doen we dit?

De een noemt het bureaucratie ik noemde het standaardisatie zodat we meer /beter kunnen doen.

2- de jaar: Vragen als: wat doen jullie aan innovatie? en daar geld voor reserveren;

3- de jaar: Het prioriteren en kiezen van de goede projecten leverde eigenlijk geld op door dat we projecten stopten die geld kosten!

4- de jaar: Agile is onontkoombaar: We hadden dus geld en een methode(structuur) op orde. Maar hoe kan het dan dat initiatieven komen /kwamen toch niet van de grond? Wat kunnen mijn/de mensen ( 400 ICT-ers) qua competenties. Begrijpen dat we niet alles hetzelfde kunnen doen dus de standaardisatie(methode) soms los durven te laten gold ook voor mijzelf.

5- de jaar. Alles wat we moeten doen moet voldoen aam de bijdragen aan de strategie. Cirkel rond maken.

Leerervaringen:

  1. Wees eerst irritant met ‘politiewerk’ en wees niet populair;
  2. Er zijn veel methodes (P3M, prince2, MoP, SAFe) maar dit is geen doel op zich en kies het beste eruit, of combineer;
  3. Breek ook werkend succes af . Stel de vraag: Kan het nog gekker?
  4. PPM hangt 1 op 1 samen met ‘way-of-working’ ,herkenbare structuur geeft energie.

Lennard De Koning . Portfoliomgr ABN/Amro. afd. IT-Services

Zijn essenties:

We hebben gekozen voor Agile werken. Voor ons is dat een ‘must’. Geen documentatie/tot alles letterlijk weggegooid. Blanco opnieuw begonnen. We hebben nu een Portfolio Wall met alle initiatieven gevisualiseerd. Projecten en Programma’s noemen we initiatieven. Spotify-model overgenomen en aangepast. Bijvoorbeeld door te werken met Episodes, van 6 maanden.

Waardevol: is duidelijk wat we moeten doen en is het realistisch. Inclusief de benefits-realisatie. Meten of het ook waardevol is geweest. We hebben alles visueel gemaakt op een centraal bord.

Bijvoorbeeld het Strategisch thema voor ABN-Amro: Duurzaamheid en Circulariteit:

Alle evenementen worden georganiseerd in een gebouw welke gebouwd is van oude hergebruikte materialen. Daar laten we zien hoe wij onze missie/visie concreet maakt.

lennard de koning

Gepubliceerd in IPMA Nieuws
0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Neem contact op

Heb je een vraag aan IPMA? Stel je vraag hier direct!

Versturen

©2019 IPMA Nederland platform projectmanagement

Log in met je gegevens

of    

Gegevens vergeten?

Create Account