Artikel Leen PaapeDeze week haalde Ballast Nedam de krant weer eens. Het contract met Schiphol over de bouw van de nieuwe A-pier kan de kachel in. Een enorme kostenoverschrijding was de reden voor Schiphol, kennelijk, om de lucifers uit de kast te halen. Nu wil het geval dat het helaas vaker mis gaat bij grote projecten, zowel in de fysieke wereld als in de ICT wereld.


Ballast Nedam haalde in 2014 ook de krant vanwege de problemen bij de aanleg van de A15 en werd gered door overgenomen te worden door een Turkse bouwonderneming. Geleerd lijkt er sindsdien helaas weinig. De sluizen bij IJmuiden zijn ook zo’n berucht project, de Zuidas in Amsterdam, de aanleg van Noord-Zuidlijn en zo kunnen we nog een hele lange lijst aanleggen. Dit platform verenigt projectmanagers en ik ga er dus vanuit dat geen enkel lid betrokken was bij welk van de genoemde projecten dan ook… Waarom gaat het dan toch nog zo vaak bij anderen mis? Is het slecht projectmanagement? Is het bij de start aangaan van verplichtingen en risico’s die te groot zijn? Gebrek aan kennis? Het moet toch iets zijn en ik hoop dat de lezers van deze column en masse mij gaan vertellen hoe dit toch zit?

Ik heb overigens wel een idee. In de keten van aanbesteding tot uitvoering gaat er veel mis. ‘Belovers’ die graag scoren met een mooi project schakelen onvoldoende met ‘waarmakers’ en dat zijn de mensen die het project uitvoeren. Gevolg, een te optimistische rekensom en daarna zien we wel weer verder. We tekenen bij het kruisje, ook al weten we dat het wel eens niet uit zou kunnen. Maar ja, de competitie he?

Wellicht biedt meerwerk uitkomst en kunnen we de zeperds nog wel verhalen op de klant. En ja, bij de klant zitten gehaaide inkopers die natuurlijk gaan voor de laagste kosten, ook al staan in het bestek mooie woorden over kwaliteit, risicomanagement en geen verrassingen en zo. Van Gaal zei het al, ‘ben ik nu zo slim of zijn jullie zo dom’?

Dus waarde projectmanagers, wie stopt deze vicieuze cirkel en vooral de gekte? Het probleem is natuurlijk dat uiteindelijk niemand blij wordt. Er komt voorlopig geen A-pier, onderaannemers zijn vooral de klos, verantwoordelijken worden ontslagen enzovoort.

Complexiteitstheorie kan u een paar lessen leren en wellicht is het goed dat u gezamenlijk met eindverantwoordelijken nog eens de schoolbanken opzoekt. Niet om meer te leren over projectmanagement, want dat vertrouw ik u wel toe. Maar u moet iets meer realiteitsbesef krijgen in hoe complexiteit werkt en welke onzekerheden dat met zich mee brengt. Uitzoomen is vooral noodzakelijk en meer regels vergroot de ellende.

Opknippen van een project kan werken maar ja, dan is de onderlinge afstemming tussen de deelprojecten natuurlijk nog steeds een probleem. Hoe complexer het project, hoe onzekerder de uitkomsten en hoe groter de bandbreedte moet zijn. Dus hou vooral eens op met het calculeren op een manier die leidt tot een A-pier die € 451.623.875,23 gaat kosten.

Het idee alleen al. Ja, ik weet het, de inkopers willen dat. Maar u hoeft daar toch niet in mee te gaan? U kunt toch met elkaar afspreken dat we die gekkigheid vanaf vandaag niet meer doen? We tekenen niet meer bij welk kruisje dan ook. Doet u dan toch, dan kan ik over enige – waarschijnlijk korte – tijd weer een vlammende column op uw site plaatsen. Ik vind dat wel weer leuk overigens. Leedvermaak is immers vaak het beste vermaak, ook al gun ik u het echt niet.

Een bijdrage van

foto Leen PaapeLeen Paape: in voor vernieuwing, verbinding en het leveren van een bijdrage aan het oplossen van complexe vraagstukken om de samenleving vooruit te helpen. Hoogleraar Corporate Governance, commissaris/toezichthouder/adviseur Univé Dichtbij, SNS Reaal Pensioenfonds, Stichting BOOR, Moonback, Voorzitter RPO en Signaleringsraad NBA, member External Audit Committee IMF.

Lever een bijdrage voor de nieuwsbrief
IPMA-NL lidmaatschap

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

©2020 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Log in met je gegevens

of    

Gegevens vergeten?

Create Account