Sociaal kapitaalSamenwerking (op basis van gelijkwaardigheid) is meer een kwestie van ‘samen’ dan van ‘werken’. Daarmee bedoel ik dat goede samenwerking niet primair over de inhoud gaat, maar eerst en vooral over de klik tussen mensen.


Dat geldt voor de profit sector net zo zeer als voor de non=profit sector. En geldt net zo goed voor directeuren als voor midden managers en medewerkers.

De basis voor alle samenwerking is vertrouwen, respect en acceptatie. Vertrouwen in de oprechtheid van de bedoelingen van de ander, ook al zijn diens bedoelingen niet in jouw belang.
Respect voor de mogelijkheden, die de ander met zich mee brengt. En acceptatie van de manier waarop de ander zich opstelt en jou behandelt.

Vertrouwen, respect en acceptatie wordt wel samengevat onder de naam sociaal kapitaal. Sociaal kapitaal kan je opbouwen, net als financieel of economisch kapitaal. Hoe doe je dat? Er zijn vier aspecten van belang:

1. Verdiep je in de ander

Goede samenwerking vereist goede voorbereiding. Dus: verplaats je in de ander. Diens positie, diens belangen én – heel belangrijk – diens zorgen.

2. Communiceer door mee te bewegen en uit te nodigen

Communicatie kan een kwestie zijn van aanvallen en verdedigen of van meebewegen en uitnodigen (Roos van Leary, zie ook de IPMA Kennisbank). Kies steeds de tweede manier, dan bouw je aan onderling begrip.

3. Werk eerst aan de relatie, dan aan de inhoud

Samenwerking moet niet eventjes, maar liefst een hele tijd  goed gaan. Investeer daarom eerst in het creëren van een goede relatie met je beoogde partner. Een samenwerking van jaren begint vaak met samen een biertje drinken.

4. Benoem gevoelens

Argumenten leveren vaak strijd, gevoelens vaak begrip. Argumenten bevinden zich in de rationele bovenlaag van een conversatie. Gevoelens (van zorg, teleurstelling, optimisme e.d.) liggen op een dieper niveau. Benoemen van gevoelens is niet makkelijk, maar het levert je wel sociaal kapitaal op. En daarmee een betere en langer durende samenwerking!

Een bijdrage van

Anton Vlaanderen heeft een achtergrond in procesmanagement en heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd in  veranderkunde. Het door hem opgezette Instituut voor Veranderkunde leidt professionals op in verandermanagement, met specialisatie mensgericht verandermanagement.

Beluister ook de podcasts van Anton over mensgericht veranderen.

Sociaal kapitaal
IPMA lidmaatschap

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Log in met je gegevens

of    

Gegevens vergeten?

Create Account