Internationaal projectmanagement

We leven in een tijd waarbij de wereld plat lijkt te zijn, overal waar we komen duiken dezelfde merken en bedrijven op. Is er nog wel verschil tussen culturen en hebben we tijdens projectmanagement met dezelfde stakeholders te maken?


Tijdens internationale projecten komen we continue verschillende opvattingen tegen en mogen we stellen dat een echte waarheid niet bestaat. Het interessante van geen echte waarheid is dat jij, ik of andere belanghebbenden moeten gaan uitvinden wat de andere partij bedoelt en welke waarde er gekoppeld wordt aan de gecommuniceerde norm.

Internationaal projectmanagement leert ons dat we continue bloot staan aan verschillende opvattingen vanuit de micro, meso en macro omgeving. We mogen ervan uit gaan dat dit een goed startpunt is om stakeholders tijdens een internationaal project te benoemen en in kaart te brengen. Wij denken dat de driehoeksverhouding van strategie, stakeholders en culturele perspectieve essentieel is om projecten efficiënt te kunnen uitvoeren.

Voorbeeld: Je kent het wel, het gehele proces of project ziet er goed uit en het lijkt erop dat de voyage naar het einddoel over spiegelglad water gaat verlopen. Ineens gebeurt het, vanuit de horizon verschijnen de eerste wolken en nog geen half uur later stort de regen in hoosbuien op je neer. Terwijl je jezelf schrap zet om niet overboord te slaan en meegesleurd te worden door golven van minimaal vijftien meter hoog. Oké, niet elk project zal dit soort extreme vormen aannemen, maar de impact van een vergeten stakeholder tijdens het proces wordt wel direct duidelijk.

Nog een voorbeeld: Als we kijken naar het programma “Ik vertrek” zien we mensen met een doordacht plan om te emigreren, maar de personen blijken toch elke keer tijdens het project vast te lopen tegen onverwachte stakeholders. Dan weer het bouwbedrijf, dan weer de vergunningen, dan weer de Burgemeester – welke in een dorp van ruim 15 inwoners bepaalde belangen heeft waardoor het project stagneert. Hoe kan het vraag je je elke keer weer af. Is er toch geen goede planning gemaakt, of gaan we vaak teveel van onze eigen kracht uit dat de externe partij direct met ons mee gaat? De belangen van mensen worden steeds groter en door de snelheid van het internet lukt het men om kennis te verkrijgen welke jouw project kan laten stagneren. Het begrip stakeholder en stakeholders worden daardoor steeds belangrijker.

Freeman, beschreef pas in 1984 heel concreet de belangen van stakeholders in relatie tot strategisch management. Zijn definitie: “Een stakeholder is een groep of persoon die invloed uitoefent of beïnvloed wordt door hoe een bedrijf de eigen doelen bereikt” is erg waardevol gebleken, waarbij we op een andere manier moeten kijken naar de verschillende invloeden tijdens een project.

De definitie lijkt het voor ons allemaal niet gemakkelijker te maken, iedereen en uit elke hoek kan dus een stakeholder interesse hebben in een project. Maar hebben ze allemaal dezelfde belangen? Omdat dit verschijnsel continue plaatsvindt, lijkt het wel een circulaire gebeurtenis. We zijn erachter gekomen dat er bepaalde fases zijn om de hiaten van een project te minimaliseren en open met stakeholders te kunnen communiceren.

Doordat iedereen een stakeholder kan zijn, is het interessant te zien dat niet één model alle aspecten in kaart kan brengen, maar juist een combinatie van praktijk en theoretische modellen er voor zorgen dat onverwachte wentelingen minder onverwachts worden. Zoals Rintske Bosma al aangaf is 80% mindset, welke door een individu wordt gewaarborgd, gebaseerd op vele vormen van culturele invloeden.

Om als internationaal projectmanager te kunnen starten ben je geen beginner meer. Jij als pro weet veel van de verschillende elementen tijdens de start van je project. Maar een dosis van leergierigheid en nieuwsgierigheid is voldoende om extra kennis te ervaren en te kijken naar onze insteek voor effectief internationaal ondernemen. Door de complexiteit van stakeholdermanagement kan het zijn dat 33% van de modellen je bekend voorkomen, 33% heb je wellicht eerder gezien maar weet je niet hoe ze precies werken en 33% heb je mogelijk nog nooit gezien. En voor de laatste 66% is het essentieel om mee te doen met mijn bijeenkomst, meld je snel via IPMA aan (meld je aan voor de nieuwsbrief):

IPMA nieuwsbrief
  • Om het proces goed in kaart te brengen heb ik meerdere modellen geconsolideerd uit verschillende industrieën. Naast bestaande modellen, werk ik ook met zelf ontworpen modellen, zoals een stakeholdermanagement canvas en checklists welke je kunt inzetten als aftekenlijst.
  • Tijdens de bijeenkomst, geven we je een voorproefje van de bewustwordingscirkel. In de verschillende fases van bewustwording herken je de stappen welke jij maakt tijdens het project. Tijdens het werken met de checklist wordt je bewust dat niet alleen de stakeholder wordt geanalyseerd maar ook jij een andere visie creëert.

Als geen ander weet je dat het realistisch is dat situaties tijdens een project continue veranderen, daarom willen we graag onze methodiek tijdens deze IPMA bijeenkomst met je delen. Tijdens de bijeenkomst krijg je extra handvaten waarom stakeholders tijdens projectmanagement zo belangrijk zijn en word je nog bewuster om succesvol te kunnen samenwerken in deze gave wereld.

Op woensdag 7 juli houdt Perry zijn bijeenkomst Stakeholdermanagement een begrip of belang voor succesvol internationaal ondernemen op IPMA Connect.

Een bijdrage van

IPMA nieuwsbriefPerry Willemse MSc verloor op 2 jarig leeftijd zijn vader en dit liet een diep litteken achter van eenzaamheid. Door zijn eeuwige optimisme en relativeringsvermogen heeft dit ertoe geleid dat heel veel stakeholders hem hebben gemaakt tot wie hij nu is. Door als kleine jongen in de kapperszaak van zijn grootouders te spelen, leerde hij dat service gericht en respectvol communiceren met verschillende doelgroepen essentieel is en van groot belang tijdens internationaal projectmanagement. De passie om te geven van wat hij zelf heeft mogen ervaren is groot en voelt zichzelf een rijk mens als hij mensen mag trainen en coachen om kennis de delen en inzicht kan toepassen. Groeien met alle facetten welke er toe doen waarbij zakelijk en privé on-losmakend aan elkaar zijn verbonden. Van kader niveau doorgroeien naar een master kwalificatie. Gewoond te hebben in vijf verschillende landen, in verschillende uiteenlopende industrieën werkzaam te zijn geweest, geeft aan dat Perry meerdere uitdagingen heeft mee mogen maken om op alle niveaus te kunnen communiceren en een strategie aan te houden waarbij samenwerken een must is. Als geen ander heeft Perry geleerd dat een project nooit alleen wordt gedaan maar in combinatie met vele andere belanghebbenden.

IPMA nieuwsbrief
IPMA NL nieuwsbrief

1 Reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Log in met je gegevens

Gegevens vergeten?