Waardelevering met een focus op kwaliteit

De klant op de bestuurdersstoel

The waves of agileOrganisaties streven ernaar om de klant aan het stuur te zetten. Door de klant goed te bevragen wat hij belangrijk vindt of te analyseren hoe hij het product of dienst gebruikt, kunnen we klanten behouden en zelfs nieuwe klanten winnen. Als we begrijpen wat onze klanten willen, begrijpen we hoe we waarde kunnen leveren. Deze waardelevering wordt echter complex wanneer het werk van meerdere teams in één oplossing moet worden geïntegreerd.


In 2016 schreef ik een boek om organisaties te helpen starten met Agile. Sinds die tijd heb ik veel geleerd. In mijn nieuwe boek, “The Waves of Agile”, deel ik de inzichten en ervaringen die ik de afgelopen jaren heb opgedaan. The Waves of Agile gaat over het leveren van waarde in middelgrote en grote organisaties en geeft duidelijk aan waarom het een uitdaging is om effectief Agile te werken. Als je werkt met één team in een kleine setting zijn veel dingen gemakkelijk te regelen. Bij grote organisaties, de zogenoemde Enterprises, werkt de cultuur en structuur van een organisatie belemmerend. Dit is de belangrijkste reden waarom we zien dat veel teams en afdelingen worstelen op dit gebied. In het nieuwe boek leg ik uit hoe dit komt en geef ik handvatten om de agile effectief in te zetten om daadwerkelijk output te creëren waar de klant wat aan heeft en waarmee we feedback krijgen over hoe deze wordt ervaren.

De drie golven van Agile

De kern van mijn verhaal is de erkenning dat agility in het algemeen door drie golven evolueert. Ook al zijn organisaties complexe systemen en volgen ze allemaal hun eigen reis, toch zijn gemeenschappelijke patronen in een bredere context te herkennen.

De eerste golf van Agile wordt gekenmerkt door een sterke focus op het onderwijzen en trainen van teams over Agile en zijn principes. In de tweede golf verschuift de adoptie van Agile van een enkelvoudige teamfocus naar een bredere organisatiebenadering. Om waarde te genereren, wordt het werk van de individuele Agile-teams geïntegreerd en ingebed in grotere bedrijfsprocessen. Tot slot, in de derde golf gaan organisaties verder dan het plaatsen van software op een productieomgeving. Ze richten zich op bedrijfswaarde.

Het golven model legt uit met welke uitdagingen organisaties worden geconfronteerd bij omarmen en het opschalen van Agile. Uitdagingen die bij aanvang belangrijk zijn, maar ook onderwerpen die misschien pas later opgepakt hoeven te worden.

Waves of Agile

Nieuwe rollen voor de Agile Coach

De drie golven van Agile helpen ons de transformationele reis die we momenteel doormaken te begrijpen. Het relativeert de uitdagingen waar organisaties voor staan ​​en biedt een roadmap voor verdere transformatie. Organisaties die verder gaan dan Agile met één team en meegaan met de tweede of derde golf, zullen nieuwe uitdagingen tegenkomen. Logischerwijs verschuiven de coaching behoeften mee en daarmee de eisen aan agile coaches. De rol van de Agile Coach ontwikkelt en evolueert zich dus enorm. De veranderende rol van de Agile coach is een relevant onderwerp in dit boek, omdat het Agile coaches helpt na te denken over hun toegevoegde waarde en de competenties die nodig zijn om deze te leveren.

Grip op Change Management

Waardelevering vereist effectieve Change Management-praktijken. Het werk moet worden geprioriteerd, uitgewerkt en verfijnd. Daarnaast dient het werk verdeeld te worden over de teams. Ik omschrijf hoe je een product roadmap kunt opstellen, het refinement proces en kunt inrichten en de afhankelijkheden tussen teams kunt managen. Deze activiteiten worden steeds uitdagender bij het werken met gedistribueerde teams. Om deze reden bevat het boek een hoofdstuk waarin gedistribueerde teams worden besproken. Dit is het meest praktische deel van het boek, aangezien het een groot aantal praktijkgevallen en checklists bevat die bedoeld zijn om de output van uw ontwikkelingsproces te vergroten om aan de behoeften van onze klanten te voldoen.

Ingebouwde kwaliteit

Feedback van klanten vereist dat we onze gerealiseerde oplossing live zetten ben aanbieden aan onze gebruikers. Om dit te durven doen moeten we wel vertrouwen hebben in de oplossingen die we hen bieden. Built-in Quality biedt dat vertrouwen. Maar hoe bouw je kwaliteit in?

Feedbackloops stellen ons in staat om het softwareontwikkelingsproces te verbeteren. Inzet van de juiste kwaliteitsmaatregelen, verhoogt het kwaliteitsbewustzijn in verschillende lagen van de organisatie en elimineert verspilling. Een uitdaging die ik zie is dat teams druk zijn, ze hebben daarom beperkt tijd om te verbeteren. De verbeteringen die we doorvoeren moet dus passen. Het golven model legt helpt ons ook hier om die practises toe te passen die aansluiten bij de fase of golf waarin de organisatie zich bevindt. Dit maakt gerichte verbeteringen mogelijk die ons in staat stellen om geweldige producten te leveren en de klant tevreden te houden.

Een bijdrage van

Auteur Derk-Jan de Grood over Waves of AgileDerk-Jan de Grood heeft een passie voor muziek en koffie. Als Agile Coach bij Squerist begeleid hij organisaties op hun agile journey. “Ik wil Agile graag begrijpen en geef mijn inzichten graag door.  Daarom spreek ik regelmatig op (internationale) conferenties en publiceer ik regelmatig in de vakbladen”. In zijn laatste boek “The waves of Agile, Value delivery in medium en large organizations” legt Derk-Jan uit wat er allemaal komt kijken om agile werkend te krijgen. Meer informatie kun je vinden op zijn blog en LinkedIn.

Lever een bijdrage voor de nieuwsbrief
IPMA-NL lidmaatschap

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Log in met je gegevens

of    

Gegevens vergeten?

Create Account