Artikel generatie managementWe zien dat er op dit moment 5 unieke generaties werken binnen organisaties. Dat is nog nooit eerder voorgekomen en heeft impact op de sociale systemen in organisaties. Dit is een uitdaging en vooral een kans!


De uitdaging zit in de verschillende kenmerken van generaties. Denk aan de adoptie van digitale technologie, de overtuigingen over werkuren en vrije tijd, waar en waaraan wil je waarde toevoegen. De kansen liggen dichterbij dan dat wij denken. Want wat gebeurt er als je het gesprek start met als doel elkaar beter te leren begrijpen?

Werk jij zelf ook met verschillende generaties, herken je bovenstaande toelichting, zie je mogelijk al positieve en minder mooie effecten terug in jouw team of organisatie. Het maakt niet uit welke rol je vervult, of je Manager bent, de HR strategie moet uitzetten, Finance medewerker of Developer bent, we zijn allemaal mensen en werken allemaal binnen organisaties. Ben je nieuwsgierig, wil je meer weten wat jij kunt doen en hoe je jezelf en anderen kunt aanzetten tot bewustwording en mogelijk tot verandering van…

Laat je dan meeslepen in onderstaand verhaal, verplaats je in de situatie, laat je ogen ontvankelijk over deze mooie woorden gaan!

Werken met én zonder leeftijd – in de praktijk

Het was zo’n zelfde dag als gisteren op kantoor met het Team. We waren allen vreselijk druk met de grote transformatie wereldwijd waar een groot gedeelte van de verantwoordelijkheid om de medewerkers hierin mee te nemen in ons Team was gelegd. Weer een implementatie van een nieuw systeem wat technisch is geïmplementeerd, maar waar de gebruikers (in dit geval de medewerkers van de organisatie wereldwijd) nog onvoldoende kennis van hadden laatst staan de toegevoegde waarde ervan inzagen.

Lily (27) net binnen in het Team, haar eerste veranderklus binnen een grote Corporate, was haar weg aan het banen in het Team. Het Team bestaat uit 15 medewerkers uiteenlopend tussen de 26 en 61 jaar. Medewerkers die al jaren bij deze organisatie werken en enkele die vanuit andere organisaties en of andere afdelingen binnen de eigen organisatie waren ingestroomd. Marjolein (51) inmiddels 1 jaar in het Team met veel werkervaring en grote verander trajecten gedaan in uiteenlopende branches, trok vaak de teamleden mee op basis van haar ervaring. Het Team was sterk in executie en had een groot netwerk en een goede status binnen de organisatie.

Er werd regelmatig overgewerkt, omdat het niet haalbaar was binnen de gestelde werktijden de hoeveelheid werk weg te stouwen. Iedereen werkte dan ook meer dan fulltime behalve Lily en nog 1 collega uit het Team die bewust tijdens aanstelling hadden gekozen maar 4 dagen te werken. Naarmate de druk werd opgevoerd werd dit steeds meer een onuitgesproken “dingetje” in het Team. Er werd over Lily en de andere collega gesproken, ook Marjolein maakte zich hier schuldig aan. Er werd niet met Lily en de andere collega gesproken als ze weer op de voor hun gepaste tijd vertrokken, maar er werd in het Team over hen gesproken.

Het was tenslotte zoals je al jaren in deze cultuur werkt en aan deze grote trajecten mag bijdragen dat het erbij hoort dat je standaard langer werkt en af en toe ook in het weekend. En 4 dagen werken, nou dat kenden een groot aantal medewerkers uit het Team helemaal niet. Zo was dat niet bij ons, wij moesten altijd hard werken voor ons geld en er werd tegen ons gezegd: “een slimme meid is op haar toekomst voorbereid”.

Deze onuitgesproken zaken sluimeren door het Team, wat merkbaar wordt in de onderlinge samenwerking in het project en uiteindelijk ook zichtbaar wordt. Eigenlijk wanneer het te laat is. Vaak als er gezondheidsproblemen ontstaan bij de medewerkers of het sociale systeem in het team en de organisatie wordt verstoord.

Ondertussen werd er niets aan Lily gevraagd en voelde zij ook niet de ruimte om uit te leggen waarom zij ervoor koos om minder te werken.

Wat zien we hier gebeuren?

Misschien herken je jezelf of een vergelijkbare situatie vanuit jouw werkomgeving op basis van dit verhaal. Het is typerend en maakt de verschillen tussen generaties en de overtuigingen van de personages duidelijk (Lily 27 en Marjolein 51, generatie overzicht), die door de jaren heen zijn opgebouwd en of meegekregen tijdens opvoeding.

De generatie van Lily (generatie Y, Millennials) werkt heel hard om de vinkjes te halen die van hen worden verwacht om als Young/High Potential organisaties te kunnen betreden en vinden vrijheid en persoonlijke ontwikkeling ontzettend belangrijk. Resultaat en productiviteit zit hem voor hen niet zo zeer in de uren/werkdagen, dan wel in efficiëntie en effectiviteit van de werkwijze. De generatie van Marjolein (generatie x/pragmatische generatie) is grootgebracht met zelf redzaam en no non-sense mentaliteit. Aan hard werken is nog nooit iemand dood gegaan en zorg dat je een plek veroverd in deze maatschappij zodat je voor jezelf kunt zorgen. Als je deze kenmerken toepast op het bovenstaande verhaal, snap je wat er gebeurt in de gedachten van de personages. Onuitgesproken verwachtingen, overtuigingen, waardes waar we beiden naar leven en die uiteenlopen, kunnen zorgen voor een vergelijkbare situatie.

Waarom dit verhaal?

Dit verhaal is een fictief verhaal met Lily en Marjolein in de hoofdrol. Wij spreken, ondanks dat we echt van andere Generaties komen, dezelfde taal. Wij beseften ons dan ook toen we elkaar ontmoette, inmiddels zo`n 3 jaar geleden, dat we zelf de hoofdrolspelers zijn in ons eigen toneelstuk en in onze dagelijkse samenwerking.

Wij beleefdde dat het ontvankelijk zijn voor elkaars generatie kenmerken, wat je referentiekader is geweest, waar en waarin je bent grootgebracht en onze basis behoeftes die we als mens allemaal hebben (autonomie, vakmanschap, zingeving), mooie niveaus aangeven in onze referentiekaders van normen, waarden en vergaarde kennis.

Dit pakketje heeft een paar jaartjes geresoneerd en heeft uiteindelijk geresulteerd in een Missie. Onze Missie is vooral om het gesprek op gang te brengen binnen organisaties. En dat klinkt misschien heel voor de hand liggend maar onze ervaring is dat het zo logisch is dat het juist niet of nauwelijks gebeurt. We hebben gezien dat door er niet te over praten de problematiek blijft sluimeren, terwijl we aan de oppervlakte wel zien dat er een impact is op de gezondheid bij de mensen en op het functioneren van de sociale systemen in de organisatie. Want iedere nieuwe generatie draagt updates in zich voor de sociale processen binnen de organisatie die op dat moment zijn verouderd.

Laten we ons bewust zijn dat dit een serieus onderwerp is voor de (werk) maatschappij. 85% van de organisaties in Europa zijn aan het vergrijzen en in 2035 verwachten we in Europa een piek op vergrijzing. En daarnaast weten we ook op basis van vele onderzoeken dat ¼ van de Millennials (1980-1994) burn-out klachten ervaart.

Wij geloven in het verder uitdragen van onze missie. Ook nieuwsgierig geworden? In de maand november organiseren wij twee bijeenkomsten over Generatie Management op donderdag 11 november en vrijdag 26 november. Tot dan Marjolein en Lily!

Een bijdrage van

Artikel Generatie ManagementMarjolein van den Bos: voor mij is leven met je lijf de essentie van alles wat ik doe. Ik geloof in het unieke talent van ieder mens, in waarom we hier zijn en waarom we de dingen doen die we doen. Als je er dat voor jezelf altijd kan laten zijn, leef je in vrijheid, dicht bij jezelf en ben je een magneet voor ieder ander. In m`n werkende leven ben ik eigenaar van Geloven in wat je doet en Inspirator voor een paar dagen in de week bij de Rabobank waar ik met veel plezier een bijdrage lever in het begeleiden van grote transformaties (Agile & Digitale transformaties) wereldwijd. In alles wat ik doe gaat de basis uit van de mens, het ZIJN hier in dit systeem, ons hart volgen, maken met onszelf en onze omgeving, waar we vandaan komen wat we meebrengen en hoe we ons gedragen in een bepaalde context.

Artikel Generatie ManagementLily Anzion: ik geloof in de unieke kwaliteiten van een mens die tevoorschijn komen als men beperkende overtuigingen, over wie je zou moeten zijn, kan doorzien. Inmiddels co-founder van layers. -space for self-discovery –een plek voor jonge mensen om zichzelf te leren kennen. Als millennial die gestart als management consultant en mede door de bovengenoemde generatie thematiek tegen de ‘muur’ liep en kampte met burn-out. Nu geef ik workshops en talks om mensen te ondersteunen in het begrijpen van geconditioneerd gedrag en wat dat betekent voor jou, je omgeving en je levenspad. Ook ben ik Project manager bij stichting de Buitenboordmotor, waarin ik samen met het team werk aan radicale arbeidsmarktsysteem verandering.

Generatie management
Generatie management

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Log in met je gegevens

of    

Gegevens vergeten?

Create Account