Dit artikel maakt onderdeel uit van een reeks artikelen geschreven door Sebastiaan Laurijsse en Ilse Kerling.

“If the rate of change on the outside exceeds the rate of change on the inside, the end is near,” zei Jack Welch jaren geleden. In deze tijd van AI, RPA, data science, blockchain en virtual agents is deze uitspraak relevanter dan ooit. Alleen hebben we zoveel technologie, tegen zulke lage kosten, dat we niet meer kunnen spreken van Jack Welch’s ‘change’. Met deze hockeystick aan technologie en niet te vergeten, de immer veeleisendere consument, is de hoeveelheid verandering zo groot dat bedrijven moeten transformeren.


Lang gold de wet van de sterkste. Multinationals leken onverslaanbaar. Maar dit is overgenomen door Darwin: de wet van de snelst aanpassende. Snelheid is cruciaal. Als jij niet als eerste op de markt bent, dan is een startup je vóór en zie je toekomstige omzet verdampen. Dat betekent dat je een versnelling in de organisatie moet creëren. 

760 miljard

Cash is koning tijdens corona, maar transformatie is van dusdanig belang dat er wereldwijd dit jaar 1,1 triljoen euro aan uitgegeven wordt. Dus geld is er. De hockeystick is er. Hoe kan het dan dat volgens McKinsey 70 procent – en volgens Forbes zelfs 84 procent – van alle transformaties de beoogde doelen mist? Oftewel 760 miljard euro, alleen al dit jaar? 

Voordat we het antwoord bekijken, laten we eerst stilstaan bij u: wat betekent die 760 miljard euro? Hoeveel geld is er bij u gealloceerd aan transformaties? Als gemiddeld 30 procent succesvol is, wat blijft er over aan risicovolle investeringen? Wat betekent dit risico voor de toekomst van het bedrijf? 

Terug naar de vraag. Met zoveel geld en technologie: waarom mist 70 procent het doel? Het antwoord kent u waarschijnlijk al: mensen en cultuur. Waarom is dat zo uitdagend? Om dat te begrijpen, nemen we u mee in de wereld van Sebastiaan Laurijsse. Als Senior Director IT & Digital Transformation Manager bij NXP legt hij zijn complexe wereld uit. 

Transformatie is geen doel op zich

“Transformatie is geen doel op zich,” begint Laurijsse zijn verhaal. En hij heeft gelijk. Transformatie is het middel om een doel te bereiken. De benefits – of dat nou het verkopen van je product, tegen lagere kosten produceren of sneller op de markt zijn, dàt is het doel. Of intern: zorgen dat de nieuwe manier van werken wordt geadopteerd, zodat je tegen lagere kosten kunt ontwikkelen of minder arbeidskrachten nodig hebt. Er is altijd wel een bepaalde gain die je wilt bereiken.   

Transformatie en shareholder value

De gain zit vaak op omzet en kosten. Volwassen aandeelhouders kijken naar return on investment: hoeveel omzet wordt er gegenereerd uit elke CapEx dollar. Als je de metrics van de markt kan beïnvloeden, krijg je meer interesse van aandeelhouders. Dat betekent meer investeerders en meer liquide middelen. 

In deel 2 gaan we in op de cruciale rol van de CFO en de vaardigheden die nodig zijn om de succesfactor in transformaties te verhogen. 

Een bijdrage van

Sebastiaan Laurijsse was Senior Director IT & Digital Transformation Manager bij NXP. Inmiddels is hij Chief Transformation Strategist bij Splunk. Tevens is hij mede-oprichter van het kennisplatform Dare 2 Digitize. Alle digitale transformaties gaan gepaard met uitdagingen, kansen en leerpunten. Dare 2 Digitize is een platform dat transformatie specialisten samenbrengt om kennis te delen. Afgelopen jaren was Sebastiaan verantwoordelijk voor het creëren van High Performance Digital Organisaties in de context van constant change. Deze veranderingen bestonden uit het samenbrengen van nieuwe teams die ontstonden uit diverse Mergers en Aquisities en/of het adopteren van technologie die van impact waren op de organisatie. Het werken in de ambiguïteit van M&A en adoptie van technologie vraagt een cultuur en leiderschap waarin de mens centraal staat.

Ilse Kerling’s passie is reizen en cultuur. Op haar 23e vertrok ze naar Hong Kong met 1900 gulden en 5 girocheques. Haar doel: een baan vinden in Hong Kong en begrijpen waarom Azië zo snel groeit. 16 jaar later kwam ze terug naar Nederland. Het viel haar op dat Nederlanders heel doelgericht zijn: ze weten precies wat ze willen bereiken, maar lopen vaak voorbij aan de hoe. Wat is nou de snelste en effectiefste manier on je doel te bereiken? Cultuur speelt daar een grote, onderschatte, rol in. In deze wereld waar werk steeds sneller, complexer en internationaler wordt, is effectieve communicatie en samenwerking een must. Maar wat voor jou ownership, transparantie en proactiviteit betekent, is voor iedere cultuur anders. GBA is gespecialiseerd in 21st century Cultural Intelligence. Ons doel is het versnellen van jouw succes, in plaats van leren van vallen, opstaan en frustratie. Met onze praktische skills leer je hoe je de global team performance kunt maximaliseren. Klanten zijn o.a. NXP, T-Mobile, Heineken, Philips en Akzo Nobel.

Contact opnemen mag altijd. Dat kan via ib.kerling@globalbusiness.academy of +31646190513.

IPMA NL nieuwsbrief

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

©2022 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Log in met je gegevens

Gegevens vergeten?