IPMA Premium Mastercourse Effectief Veranderen vanuit Persoonlijke Drijfveren


Forse korting voor leden met een betaald lidmaatschap!

Heb je het juiste lidmaatschap? Dan zie je na inloggen onderstaande prijs verlaagd. Je hebt dan 830,00 bespaard.

Nog geen lid? Meld je snel aan als individueel lid dan wel collectief lid.


2.700,00 excl. b.t.w.


Mastercourse Effectief Veranderen vanuit Persoonlijke Drijfveren

Leer effectiever te veranderen met je team.

Impressie

Essentie

Als professional ga je voor positief en duurzaam resultaat. Je weet dat de plannen goed op papier zetten niet voldoende is voor een geslaagde transitie en/of transformatie. Je wilt niet te ver voor de troepen uitlopen, sleuren en doorduwen. Het liefst werk je met gemotiveerde, gedreven medewerkers die er zelf voor gaan.  Maar hoe krijg je dat dan voor elkaar?

In de “IPMA Premium Mastercourse Effectief Veranderen vanuit Persoonlijke Drijfveren” leer je hoe mensen zélf voor de verandering gaan en met meer autonomie, motivatie en plezier veranderen en werken. Bovendien levert het meer resultaat op.

De crux van deze Mastercourse is te leren hoe mensen echt mee te nemen in een verandering door ze te horen, te zien en te erkennen. Dat betekent dat ze het niet alleen nodig hebben om goed uitgelegd te krijgen wat de bedoeling is van de verandering, maar dat ze ook de mogelijkheid krijgen om zich daar persoonlijk aan te verbinden. Die persoonlijke verbinding komt tot stand door met elkaar uit te wisselen wat jullie echt belangrijk vinden.

We delen in deze Mastercourse de benodigde methodiek en materiaal. Wat je in deze training leert, pas je ook direct toe: je gaat ermee aan de slag in je eigen praktijk, met je eigen team of organisatie.

Tijdsinvestering: 3 lesdagen van 09:30 tot 16:30 uur. Daarna volgen 3 online intervisiebijeenkomst van elk 2 1/2 uur over een periode van 9 maanden.

Het aantal deelnemers is minimaal 6 en maximaal 9. Wees snel met aanmelden om je van een plaats te verzekeren.

Voor Wie

Dit trainingsprogramma is voor jou bedoeld als je je hierin herkent:

  • Je houdt je professioneel bezig met veranderen.
  • Je hebt 5+ jaar ervaring in het leiden van teams (in de lijn of projectmatig).
  • Je bent doelgericht, en bent er daarnaast van doordrongen dat persoonlijke motivatie voor het werk, verbinding met collega’s en vertrouwen in de koers keihard nodig zijn voor een blijvende positieve verandering.
  • Je wilt je skills en mogelijkheden uitbreiden met een praktisch inzetbare methodiek om mensen mee te nemen in de verandering waar jij leiding aan geeft.

Twijfel je of je voldoet aan deze instroomeisen? Neem dan contact op.

Resultaat

Na deze Mastercourse:

  • Weet je wat er nodig is om de persoonlijke drijfveren van je teamleden naar boven te halen.
  • Heb je zelf ervaren wat de kracht van verhalen in je eigen werksituatie  kan betekenen.
  • Ben je in staat om de medewerkers relevante verhalen uit te laten wisselen en die te verbinden aan de bedoeling van de verandering.
  • Kun je de technieken van storytelling, inclusief het formuleren van een concreet doel, overbrengen aan de medewerkers. Zodat zij met impact hun persoonlijke verhalen kunnen gaan delen, met de gezamenlijke boodschap erin verwerkt.
  • Ontvang je een bewijs van deelname als je de bijeenkomsten actief hebt bijgewoond en de praktijkoefeningen tot eigen tevredenheid en die van de trainer gedaan hebt.

Aanpak

Met de methodiek van deze Mastercourse leer je in korte tijd jouw persoonlijke drijfveer ontdekken, die aanstekelijk over te brengen én hoe je je collega’s hun eigen verhaal kan laten vertellen. Vervolgens leren we je stap voor stap om al die verhalen te verbinden tot 1 gezamenlijke kern. Dat is waar jouw team gezamenlijk voor staat, ieder vanuit zijn/haar persoonlijke drijfveer.

Je volgt daarbij je eigen veranderaanpak die je zelf al toepast en vult die aan met de verbindende methodiek die je in deze Mastercourse leert opdat  je op meerdere niveaus (cognitief, resultaatgericht en gericht op de mens & motivatie) kan opereren. Dit met gebruik van de bijbehorende instrumenten, zoals de Golden Circle  (Simon Sinek) en storytelling. 

Programma

We hebben drie lesdagen van 09:30-16:30 uur:

Dag 1: De theorie en praktijk van je eigen verhaal

  • Introductie van de trainer, de deelnemers en het trainingsprogramma;
  • Methodiek van de Golden Circle van Simon Sinek.
  • Introductie van zakelijke storytelling.
  • Individuele leerdoelen formuleren.
  • Je eigen verhaal ontdekken en ervaren wat dat nieuwe verhaal je op kan leveren.
    Omdat je je visie wilt laten zien, laten voelen, laten doordringen. Omdat je mensen in beweging wilt krijgen!

Dag 2: De methodiek Sterke teams – door een gezamenlijk verhaal

  • Introductie van de ‘kapstok’: de kern van waar het team voor staat.
  • Oefenen met het formuleren van de kapstok.
  • Technieken van zakelijke storytelling; inclusief voorbeelden.
  • Zelf aan de slag met het verrijken van je verhaal uit Dag 1 met de technieken van storytelling.
  • Feedback op je verhaal.

Dag 3: Zakelijke storytelling

  • Nu je ervaren hebt wat de kracht is van het ontdekken en delen van je verhaal leren we je hoe je dit met je eigen team kan doen. Verhalen ontdekken – delen – gezamenlijke boodschap formuleren – en die uitdragen, ieder in hun eigen woorden. Met de 6 stappen uit onze methodiek kun jij met jouw team aan de slag.
  • Instructie en inbedding van de geleerde verteltechnieken voor de eigen praktijk.
  • Afsluiting met certificaat van deelname.

Vervolg: Intervisie

We hebben drie online intervisiebijeenkomsten van elk 2,5 uur in de navolgende twaalf maanden om te borgen dat wat je geleerd hebt ook toegepast en verankerd wordt. Data en tijden worden t.z.t. bepaald.

De intervisiebijeenkomsten zijn

  1. Intervisiebijeenkomst 1: delen van ervaringsverhalen uit ieders praktijk.
  2. Intervisiebijeenkomst 2: casusbesprekingen.
  3. Intervisiebijeenkomst 3: casusbespreking; tips voor vervolg en feestelijke afsluiting.

Investering

Deze Mastercourse kost (inclusief intervisie) de rechtsboven vermelde prijs.  IPMA leden (professioneel lidmaatschap, young/senior professional) krijgen de vermelde korting (na inlog zie je die).

Jouw investering in tijd schatten we als volgt:

  • De lesdagen: drie dagen van 7 uur in drie maanden.
  • De intervisie: drie online sessies van 2,5 uur gedurende de navolgende 12 maanden.
  • In totaal 28,5 uur over een periode van 12 maanden.

Pro Memorie: de tijd van het toepassen in je eigen werkomgeving zien we als onderdeel van je werksituatie.

Praktisch

  • Deze Mastercourse bestaat uit 3 dagen training en 3 intervisiebijeenkomsten
    • Data training: zie opties
      Tijd: 9.30-16.30 uur.
    • Data intervisiebijeenkomsten:  precieze data volgen na aanmelding.
      Tijd: 2,5 uur per sessie.
  • De bijeenkomsten vinden plaats:
    • in de Multifunctionele Ruimte bij IPMA in Nieuwegein. Zie hier voor de locatiegegevens.
    • Dan wel de Vertelschool Rotterdam, Westplein 12, 3016 BM Rotterdam
    • Zie de bij de aanmelding de locatie voor die editie.
  • Voor de inwendige mens wordt gezorgd (koffie, thee, water en broodjes).
  • We maken gebruik van onze online omgeving op www.connect.ipma.nl.
  • Je hoeft geen boeken aan te schaffen. Lesmateriaal wordt in de bijeenkomsten gedeeld. Wil je extra materiaal bestellen voor je eigen team? Vraag het je trainer.
  • Na aanmelden krijg je toegang tot de online lesmodule. Je begint dan met je motivatie te delen. De trainer bepaalt in overleg met IPMA en op basis van de instroomeisen en volgorde van aanmelden of je toegelaten wordt tot de Mastercourse.

Trainers

Sandra de Haan haar passie is dat de mensen woorden gaan geven aan wat er echt toe doet voor ze. Uniek aan haar aanpak is dat de persoonlijke verhalen van iedere medewerker sámen de kern vormen voor die ene boodschap: hier staan wij gezamenlijk voor.

Sandra is oprichter van de Vertelschool Rotterdam. Een trainingsbureau voor persoonlijke storytelling op het werk. Dat doen ze door middel van een eigen trainingsprogramma, gebaseerd op de theorie van de Golden Circle van Simon Sinek en de technieken van storytelling.

Ervaringen

Bert van der Hooft MCM – IPMA NL

In de IPMA Management of Change Community heeft Sandra de Haan een reeks inspirerende bijeenkomsten gehad waarbij onze bezoekers met volle teugen geproefd hebben van hoe je de intrinsieke motivatie kan wakker kussen. Dat smaakte naar meer. Deze Premium Mastercourse is daar het gevolg van. Onderstaande ervaringen van deelnemers uit onze eerste editie spreken voor zich.

Wat mij raakte was de verbinding met de ICB Individual Compentence Baseline waarin deze Mastercourse een bijdrage levert aan de competentie “Change and Transformation”:

“The purpose of this competence element is to enable the individual to help societies, organisations and individuals to change or transform their organisation, thereby achieving projected benefits and goals.”

Dat deze Mastercourse een bijdrage levert aan die ontwikkeling is het best te ontleden aan de uitspraak van Peter Wijsbeek (IPMA B gecertificeerd), die met mij deelde dat er een goede verdieping was aan het op zoek gaan naar de bedoeling. En dat herken ik: die integrale combinatie van het zoeken naar de “why” van Sinek tot en met de kunst van het vertellen.


Maaike Sluis – senior project manager Capgemini

Maaike SluisAfgelopen weken heb ik meegedaan aan de IPMA Mastercourse “Effectief Veranderen vanuit Persoonlijke Drijfveren”. Dit was een 3 daagse training verdeeld over 4 weken doorlooptijd. Anders dan de titel suggereert is het geen standaard cursus verandermanagement, maar een cursus over storytelling waarbij ook een context wordt aangereikt waarin dit effectief is in te zetten: namelijk het verhaal over jouw project.

En let op, want het verhaal is niet hetzelfde als het doel. Het doel is wat de opdrachtgever wil bereiken, maar het verhaal is gestoeld op de drijfveren van de mensen die het verhaal opstellen. Daar kan overlap in zitten maar dat kan ook verschillen.

Ik deed mee aan de cursus, omdat ik vaak als feedback kreeg dat mijn verhalen belerend waren en ik snapte nooit waarom dat zo was. Tijdens de cursus viel het kwartje: ik maakte altijd een duidelijk en rechtlijnig verhaal. Maar daar zit de luisteraar niet op te wachten; die wil geboeid worden, niet door de inhoud, maar door een twist. En die twist breng je er in door iets over je persoonlijke ervaring te vertellen.

Ik was zeer onder de indruk van de professionaliteit van de trainer (tevens eigenaar van de vertelschool Rotterdam): ze heeft én veel ervaring in lesgeven zelf én in het opstellen en vertellen van verhalen.

Deze training is een echte aanrader!


Cas Poldermans – transitiemanager duurzaamheid Gemeente Amsterdam

Cas PoldermansDeze Mastercourse verbindt het beste van IPMA en de Vertelschool: in de toolbox van de verandermanager is namelijk zakelijke storytelling cruciaal. Een krachtige methode in 6 stappen heeft mij geholpen beter inzicht te krijgen in mijn eigen drijfveren, wat écht belangrijk voor mij is in mijn werk, en hoe ik dat effectief kan uitdragen. De mix van theorie en oefening in de praktijk is waardevol, omdat juist de toepassing mij helpt dit effectief in te zetten: hoe meer het went, hoe natuurlijker en prettiger storytelling vorm krijgt en hoe meer je anderen hierin kunt meenemen.

Ik heb de Mastercourse als inspirerend ervaren, als vernieuwend en als effectief. Sandra is een ervaren professional die de theorie scherp uiteen weet te zetten en jou de toolbox in handen geeft. Hoe je daar vervolgens mee omgaat, in hoeverre je open staat voor de feedback die je krijgt, en hoe je dit inzet op de werkvloer… dat is aan jou. Ik ben blij de Mastercourse gevolgd te hebben en ga het zeker toepassen in mijn werk!


Henk van den Bosch – coördinator projectbureau Hogeschool Leiden

Henk van den BoschWil je een beter, duidelijker verhaal kunnen aanbieden aan je stuurgroep, opdrachtgever of stakeholders? Dan is deze training van de Vertelschool een aanrader!

Vanuit je eigen normen en drijfveren, leer je kritisch kijken naar je boodschap en hoe je deze overbrengt. Het waarom en ook hoe je verhaal tot stand komt, wordt sterker door deze training.

Je wordt bewuster van de wijze waarop en waarom je je boodschap verkondigd, waardoor je communicatie effectiever kan zijn.

Sandra inspireert en daagt uit om het anders aan te pakken, met name op basis van jouw eigen situaties. Hierdoor is de opgedane kennis uit de Mastercourse dan ook direct toe te passen in de praktijk. De Mastercourse is plezierig en leerzaam, omdat je dit doet met deelnemers die in een vergelijkbare werkomgeving actief zijn. Dus daar leer je ook nog eens van.


Peter Wijsbeek – Programma manager

Deze IPMA Premium Mastercourse van de Vertelschool Rotterdam leert je om je persoonlijke veranderverhaal te maken gebaseerd op je eigen drijfveren en gevuld met je eigen ervaringen. Met zo’n authentiek verhaal komt je boodschap écht binnen en maak je meer impact op je omgeving.

Sandra creëert een prettige leeromgeving en leidt je aan de hand van een aantal stappen naar je eigen verhaal. Verder leert ze je de methodiek in te zetten binnen je eigen team. Hoe je als team op zoek kunt gaan naar wat jullie bindt en van daaruit naar jullie gezamenlijke verhaal.

Met deze training versterk je niet alleen je persoonlijke communicatie skills. Ook je competenties op het gebied van motivatie, teamwerk, stakeholdermanagement en veranderkunde worden verrijkt. Daarmee is deze masterclass een aanrader voor elke projectprofessional die zich wil blijven ontwikkelen.


Wat quotes vanuit in-company edities:

  • Er is een opener sfeer in het team sinds de training. Collega’s weten elkaar beter te vinden op de inhoud van hun werk en op de verbindingen tussen de verschillende disciplines. Ze weten elkaar beter duidelijk te maken waar ze zich mee bezig houden.
    Innovatiemanager gemeente Rotterdam, na de teamtraining met collega’s.
  • Ik dacht altijd dat ik 2 verschillende dingen deed. Maar ik ben erachter gekomen dat het uit één verhaal voortkomt. Mijn werk past nu echt bij elkaar, in één plaatje dat ik helder kan overbrengen. Ik doe verschillend werk, maar het komt allemaal voort uit de bijdrage die ik wil leveren. Ik ben heel blij met die ontdekking.
    Marieke Hillen, initiatiefnemer Wijkpaleis, nam deel aan de workshop Jouw verhaal is GOUD waard.
  • Dank voor de ongedwongen sfeer in de groep. Je boodschap over een eigen verhaal, met oprechte intenties, heeft me geraakt. Daardoor gaat mijn verhaal meer over mezelf, heeft het mijn inzicht versterkt en wordt mijn verhaal veel krachtiger dan alleen ‘sales gericht’.
    Paul van Winden, groepstrainer bij Onecoin, nam deel aan de workshop Storytelling.
  • Heel fijne en praktische training.
    Leuk en ongedwongen.
    Ondanks de persoonlijke aanpak werd het niet té diep en ongemakkelijk.
    Ik heb wel vaker dit soort trainingen gehad, maar hier werd een extra dimensie gegeven aan hoe je jezelf kan presenteren.
    Ik vond het eindproduct heel goed bruikbaar voor de praktijk! Ga ik meteen inzetten.
    Deelnemers training bij gemeente Rotterdam tijdens de Zomerschool

Vragen

Heb je vragen? Neem dan contact op met de trainer of onze IPMA adviseur (beide IPMA lid):

Mail de trainer Sandra de Haan  of bel haar (06 43 76 15 45) als je vragen hebt over de inhoud van de Mastercourse.

Bert Van der Hooft MCM is verandermanager, oud opdrachtgever, project- en programmamanager en  een Community Lead van onze verandermanagement community.

Mail Bert of bel hem (06 11 11 9405) voor vragen over deze Mastercourse, haar instroomeisen, condities en dergelijke.

 



Onze Partners

©2022 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

Neem contact op

We zijn nu niet online. Maar je kan ons een email sturen, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact op.

Versturen

Jouw Competentie Winkelwagen

Nog geen items
Subtotaal 0,00
Verzendkosten 0,00
BTW 0,00
Totaal 0,00
0

Log in met je gegevens

Gegevens vergeten?